Opnieuw beginnend bestuurder

B Punt R
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opnieuw beginnend bestuurder

#1 , 28 jul 2019 20:36

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik ben in het bezit van een Rijbewijs categorie B voor meer dan 3 jaar, dus ik ben geen beginnend bestuurder meer.
Maar ik heb sinds kort (6maand) mijn rijbewijs A2 gehaald.
Maakt dit mij opnieuw een beginnend bestuurder? Of niet

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 28 jul 2019 20:51

Neen categorie beginnend bestuurder is enkel met cat b.
Omgekeerd zou het wel zijn: je kan als 10 jaar en A hebben en dan je b halen en je bent beginnend bestuurder

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 jul 2019 10:35

Ik ben in het bezit van een Rijbewijs categorie B voor meer dan 3 jaar, dus ik ben geen beginnend bestuurder meer.
Maar ik heb sinds kort (6maand) mijn rijbewijs A2 gehaald.
Maakt dit mij opnieuw een beginnend bestuurder? Of niet
Neen.

Tot er iemand naar grondwettelijk hof trekt waarschijnlijk ...
Of de politiek de regeling uitbreidt .
Of afschaft, wegens absurd:

- Banale overtreding zonder gevolgen leidt automatisch tot rijverval; ongeval mét lichtgewonden ... passeert best mogelijk zonder juridische gevolgen !

- Wie enkel met brom- of motorfietsen wil rijden, die zo'n 15x gevaarlijker zijn per km, is nooit "beginnend bestuurder" en valt nooit onder de zwaardere bestraffing.
- Wie echter met brom- of motorfiets een "winnende" overtreding begaat, en minder dan 2 jaar rijbewijs B heeft, verliest wél verplicht het recht op sturen :roll:

Reclame

B Punt R
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2019 10:59

Bedankt voor de snelle reacties en antwoorden!
Één ding is zeker, ik zal nooit de Belgische (verkeer) wetgeving volledig verstaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 jul 2019 16:49

Één ding is zeker, ik zal nooit de Belgische (verkeer) wetgeving volledig verstaan.
Je bent niet alleen ...

Een bestuurder met een voorlopig rijbewijs B, valt bvb niet onder de verzwarende regeling voor "beginnende bestuurders"
Maar iemand met < 2j rijbewijs B en een ànder voorlopig rijbewijs, dan weer wél

Totaal absurde toestanden, die voortkomen uit de "briljante" ideeën van een of ander politicus, en dan zonder veel kennis of nadenken ingevoerd worden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”