Rijbewijs voor een jaar

hansieboy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Rijbewijs voor een jaar

#1 , 12 jul 2019 13:29

Na herstelonderzoek en uitgevoerde psychologische en dokterstesten heb ik documenten ontvangen voor het terugkrijgen van rijbewijs.
Echter het document is slechts geldig voor een rijbewijs van een jaar; bloedanalyse vertoonde CDT afwijking; hoewel deze waarde nog binnen de min/max ligt.
Ik heb in 1ste instantie laten weten dat ik het niet eens was met de motivatie en recent een PETH test dienen uit te voeren. Eens hiervan de uitslag bekend zal zijn wordt de beslissing al/dan niet herzien.

Indien deze de uitslag negatief zou zijn dan zal ik binnen het jaar opnieuw € 406 dienen te betalen voor de testen.

Echter; dien ik dan zowel psychologische en dokterstesten te doen of zal enkel de PETH opnieuw uitgevoerd worden om te zien ik verhoogde alcohol waarde in mijn bloed zou hebben.

Hans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 12 jul 2019 13:54

Beste

We kunnen hier enkel gissen.
Beide testen hebben als finaliteit om na te gaan of er langdurig alcoholmisbruik is.
Ik kan enkel vermoeden dat men nu één jaar een rijbewijs geeft om je gedrag volgend jaar opnieuw te monitoren.
Op zich volstaat dan de PETH test (die accurater is dan CDT test) om dat na te kijken.

Als die binnen een jaar in orde zijn zie ik persoonlijk geen redenen waarom andere onderzoeken nog nodig zouden zijn. Maar ik ken je persoonlijk dossier uiteraard niet. Een eerste overtreding zal dan waarschijnlijk sneller de spons over geveegd worden dan pakweg een vijfde overtreding die men misschien inderdaad jaarlijks zal willen opvolgen...

Of je daar al dan niet mee akkoord bent is waarschijnlijk niet relevant. De opgelegde herstelonderzoeken en psychologische proeven heb je evenmin gevraagd maar zijn éénzijdig opgelegd omwille van drankmisbruik tijdens autorijden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

hansieboy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 jul 2019 14:02

@ basejumper

Dank voor de terugkoppeling.

In 2014 werd ik veroordeeld wegens te snel rijden; echter werd pas aanvang 2016 uitgesproken. Daar ik binnen de drie jaar deze 2de overtreding (alcohol)begaan heb ben ik dus een 'recisdivist'. Heb dus naast de psychologische en dokterstesten ook theorie en praktijk mogen doen. Gelukkig overal geslaagd enkel dus met deze 1 jaar beperking.

Ik ga er dan ook vanuit dat ik (indien nodig) enkel alleen de medische testen moet ondergaan.

Hans

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”