Definitie bromfiets en voortbewegingstoestel zijn vaag

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Definitie bromfiets en voortbewegingstoestel zijn vaag

#1 , 28 jun 2019 18:09

Recent zat ik te kijken om mezelf een "CityCoCo" aan te schaffen zoals deze:
Afbeelding

Maar nu is de wetgeving hier heel vaag rond.

Hier even de wegcode voor een voortbewegingstoestel:
2.15.2. Een "voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een “gemotoriseerd voortbewegingstoestel”, dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen dat door bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur, onder meer:

a) elektrische rolstoelen;
b) elektrische rolwagens voor personen met verminderde mobiliteit;
c) gemotoriseerde autopeds;
d) zelf balancerende een- of tweewielige elektrische toestellen.

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.

Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.

De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.
En voor een bromfiets:
2.17. "Bromfiets" :

1) ofwel een “bromfiets klasse A”, dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW, of met een elektrische motor met een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 km per uur, met uitsluiting van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen;

2) ofwel een “bromfiets klasse B”, dit wil zeggen:

a) elk tweewielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A en van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en met de volgende kenmerken:

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft;
b) elk drie- of vierwielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en met de volgende kenmerken:

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, of
een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met compressieontsteking betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.
Voor vierwielige bromfietsen met een gesloten bestuurders- en passagiersruimte die maximaal van drie zijden toegankelijk is, bedraagt het netto-maximumvermogen of het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 6 kW.
Het lijkt alsof deze dus in een grijze zone valt want als het niet sneller dan 25km/h kan het als een voortbewegingstoestel gezien worden, dus geen helm plicht, nummerplaat en verzekering. Maar is dat ook zo? Want als dit een bromfiets kan zijn wat is dan het verschil tussen dit een een elektrische step met stoeltje die je tegenwoordig vaak ziet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 28 jun 2019 23:38

Als ik die dingen google staat er bij bijna elk model dat ze een topsnelheid hebben van 40 km/u. dat maakt dat ze een bromfiets B zouden zijn. Echter vind ik meestal terug dat die dingen niet gehomologeerd zijn en dus niet in België op de openbare weg mogen rijden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 jun 2019 09:30

De grens tussen voortbewegingstoestel en (zeker de elektrische) bromfiets A / 25km/u wordt inderdaad zeer vaag in Belgische wetgeving.

Zeker nu ook gemotoriseerde voortbewegingstoestellen -onverzekerd nota bene !- 25 km/u mogen rijden.

Je moet naar de EU regeling gaan kijken
Daarnaar wordt verwezen in
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 4/541-art1

Wat hieraan voldoet is een bromfiets.
En moet dus een modelgoedkeuring als zodanig hebben.

Die regeling is idd tot 45 km/u: de NL snorfiets en onze klasse A zijn nationale (meer beperkte) categorieën.

Reclame

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2019 14:12

Als ik die dingen google staat er bij bijna elk model dat ze een topsnelheid hebben van 40 km/u. dat maakt dat ze een bromfiets B zouden zijn. Echter vind ik meestal terug dat die dingen niet gehomologeerd zijn en dus niet in België op de openbare weg mogen rijden.
Deze kan begrensd (tot 25 km/h) gekocht worden. Dan lijkt het mij te voldoen aan een gemotoriseerd voortbewegingstoestel die 25 km/h kunnen en ook niet gehomologeerd moeten zijn. Want wat is het verschil dan tussen zo'n scooter en een step (eventueel met zitje) die 25 km/h kan?
De grens tussen voortbewegingstoestel en (zeker de elektrische) bromfiets A / 25km/u wordt inderdaad zeer vaag in Belgische wetgeving.

Zeker nu ook gemotoriseerde voortbewegingstoestellen -onverzekerd nota bene !- 25 km/u mogen rijden.

Je moet naar de EU regeling gaan kijken
Daarnaar wordt verwezen in
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 4/541-art1

Wat hieraan voldoet is een bromfiets.
En moet dus een modelgoedkeuring als zodanig hebben.

Die regeling is idd tot 45 km/u: de NL snorfiets en onze klasse A zijn nationale (meer beperkte) categorieën.
Hier staat niets bij over voortbewegingstoestellen? Opnieuw de scooter die ik aankaart is begrenst tot 25km/h niet 45.

Het gevaar ligt hem vooral in het gewicht van dat ding en de wet kan eventueel hierover meer duidelijkheid scheppen. Maar hoe het nu is heb ik geen idee dat de politie een PV kan opmaken als ik hier mee rond rijd zonder nummerplaat.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 jul 2019 09:15

Hier staat niets bij over voortbewegingstoestellen? Opnieuw de scooter die ik aankaart is begrenst tot 25km/h niet 45.
Neen, maar dat is het net :wink: :

Als voertuig aan de EU bepalingen voor een bromfiets voldoet, is het een bromfiets
(ongeacht of de snelheid 25 of 45 is, regeling is tot 45 ... de opdeling 25 / 45 is geen EU regelgeving, maar nationale regelgeving )

Het kan gerust zijn dat het hier neerkomt op zadel + stuur ...

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2019 22:06

Hier staat niets bij over voortbewegingstoestellen? Opnieuw de scooter die ik aankaart is begrenst tot 25km/h niet 45.
Neen, maar dat is het net :wink: :

Als voertuig aan de EU bepalingen voor een bromfiets voldoet, is het een bromfiets
(ongeacht of de snelheid 25 of 45 is, regeling is tot 45 ... de opdeling 25 / 45 is geen EU regelgeving, maar nationale regelgeving )

Het kan gerust zijn dat het hier neerkomt op zadel + stuur ...
Ik heb de EU wetgeving opgezocht en er staat niets over zadel en stuur in de definitie. In de belgisch wegcode is er maar 1 technische voorschrift dat zegt dat een voortbewegingstoestel niet breder mag zijn dan 1m: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 4-art82bis

Opnieuw blijft het vaag, waar begint en stopt de definitie van een voortbewegingstoestel. Zie hier allerlei voorbeelden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt me dat niemand hier het antwoord echt van weet tot een rechter hier een uitspraak over maakt en dan nog kan het gaan tot het Hof van Justitie van de EU.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”