automobielinspectie regels

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

automobielinspectie regels

#1 , 21 sep 2019 12:49

Nav een oudere topic van een onfortuinlijke persoon die een boete had gekregen voor een niet/wel werkend remlichten in "wegcode& verkeersovertredingen" heb ik toch nog een kanttekening. (onderwerp is reeds gesloten)

Sinds enkele maanden werk ik als automobielinspecteur. Ik sta onderaan de ladder en moet nog veel leren.
Het is verbazend hoeveel regels er bestaan voor het ijskarretje tot de militaire voertuigen. Van aangepaste wagens voor mindervaliden tot auto's met CD platen en nog heel veel daartussenin.

Op die korte tijd heb ik al veel gezien.
Van vloeken tot oprechte dankbaarheid.
Van autofielen in blinkende voertuigen en technisch top tot totaal verwaarloosde wrakken.
De mens in al zijn facetten. 8_) Dit trok me ook aan in deze job.



Wat ik wilde zeggen dat voor gewone wagens (M1) met verplicht 3 stoplichten en er werkt er ééntje niet tijdens de technische controle, dan wordt dit een opmerking, maar geen afkeuring. ( onder de rubriek nauwlettend in het oog te houden opmerkingen)
Vanaf het 2e remlampje dat stuk is, is dit een afkeuring.
Maar blijkbaar kun je hiervoor een boete krijgen van oom agent voor 1 remlicht dat stuk is.
Dus automobielinspectie en te respecteren wegcodes kunnen 2 verschillende kanalen zijn.
Dit is op zijn minst verwarrend.

Wist u trouwens dat het niet werken van de nummerplaatverlichting ( alle lampjes stuk) dan is dit een afkeuring.
Misschien ook een boete van de agent ? Mij onbekend.

indien het u kan interesseren heb ik reeds een beperkte lijst van ietwat bijzondere regels van M1 wagens die mensen vaak/soms niet weten maar toch aanleiding kunnen geven voor opmerkingen/ afkeuringen . Zonder te technisch of reglementair te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 sep 2019 15:21

Conform wegcode dient voertuig steeds in orde te zijn
Volledig

81.1.3. De uitrusting en organen van die voertuigen moeten altijd in goede staat van werking en voortreffelijk onderhouden en geregeld zijn.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 22 sep 2019 17:31

Heel juist maar dat ze een beetje coulant zijn bij de keuring is de redelijkheid zelve.

Reclame

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2019 18:00

Een veel strengere regel dit jaar zijn de (diepe ) krassen door versleten wissers.
Veel mensen kijken door versleten ramen die vol met dunne (tot verbazend brede) krassen zitten. Met de laaghangende zon is het beeld sterk vervormd.

Helaas geld de regel voor heel het wisoppervlakte. (in ons jargon het "getrimde oppervlakte")
Ook al is de rechter wisser de boosdoener van vele krassen in het (nabije) verleden dan wordt heel de voorruit afgekeurd.

Ja, maar vorig jaar was er geen probleem? Exact. Vorig jaar was dit hooguit een opmerking. Nu een afkeuring.

Er zijn wel problemen. Je hebt vele kleine ondiepe krassen en je hebt diepe krassen van de drukpunten van het versleten rubber / bloot ijzer op het raam.

50% van de auto's hebben lichte fijne krassen. 2-3% schat ik, is afgekeurd.
Ik sta wel versteld hoe vuil en bekrast vele ramen zijn. Zijn hun gewone brillen of zonnebrillen ook in zo'n toestand.

Nota 1 : vervang vroegtijdig de rubbers op de wissers. kost niets tov een raam.
Nota 2 : ik heb het niet over barsten of sterren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 sep 2019 18:35

Die afkeuringen hebben al geleid tot parlementaire vraag én schadevergoedingen voor onterechte afkeuring en nadien herstellingen ...

Foute interpretatie richtlijnen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”