Nav een oudere topic van een onfortuinlijke persoon die een boete had gekregen voor een niet/wel werkend remlichten in "wegcode& verkeersovertredingen" heb ik toch nog een kanttekening. (onderwerp is reeds gesloten)
Sinds enkele maanden werk ik als automobielinspecteur. Ik sta onderaan de ladder en moet nog veel leren.
Het is verbazend hoeveel regels er bestaan voor het ijskarretje tot de militaire voertuigen. Van aangepaste wagens voor mindervaliden tot auto's met CD platen en nog heel veel daartussenin.
Op die korte tijd heb ik al veel gezien.
Van vloeken tot oprechte dankbaarheid.
Van autofielen in blinkende voertuigen en technisch top tot totaal verwaarloosde wrakken.
De mens in al zijn facetten. Dit trok me ook aan in deze job.
Wat ik wilde zeggen dat voor gewone wagens (M1) met verplicht 3 stoplichten en er werkt er ééntje niet tijdens de technische controle, dan wordt dit een opmerking, maar geen afkeuring. ( onder de rubriek nauwlettend in het oog te houden opmerkingen)
Vanaf het 2e remlampje dat stuk is, is dit een afkeuring.
Maar blijkbaar kun je hiervoor een boete krijgen van oom agent voor 1 remlicht dat stuk is.
Dus automobielinspectie en te respecteren wegcodes kunnen 2 verschillende kanalen zijn.
Dit is op zijn minst verwarrend.
Wist u trouwens dat het niet werken van de nummerplaatverlichting ( alle lampjes stuk) dan is dit een afkeuring.
Misschien ook een boete van de agent ? Mij onbekend.
indien het u kan interesseren heb ik reeds een beperkte lijst van ietwat bijzondere regels van M1 wagens die mensen vaak/soms niet weten maar toch aanleiding kunnen geven voor opmerkingen/ afkeuringen . Zonder te technisch of reglementair te worden.