Cm eist 13500€ terug van mijn invaliditeitsuitkering

Gust010416
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Cm eist 13500€ terug van mijn invaliditeitsuitkering

#1 , 27 dec 2023 17:09

Kreeg een aangetekend schrijven van cm dat ik 13500€ moet terug betalen omdat zij beweren dat ik samenwoon en niet op mijn domicilie adres woon
Ik heb een vriend waar ik een 2 tal nachten per week verblijf overdag zijn we geregeld samen weg
Dit kan toch niet betekenen dat ik samenwoon

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 27 dec 2023 19:18

Waarop baseert CM zijn beslissing?

Sirkii
Berichten: 5425

#3 , 27 dec 2023 22:05

Is je domicilieadres iets wat je bezit of huurt ?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2023 22:43

CM gaat zo maar niet uit van domiciliefraude. Zij moeten een grondige reden hebben om uit te gaan van samenwoonst. Wonen jullie in dezelfde woning?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1815

#5 , 28 dec 2023 15:41

Mogelijk heeft één of andere ( externe ) inspectie zo een onderzoek ingesteld na een mogelijke melding op een 'kliklijn' van mensen uit je omgeving of mensen die je niet goed kunnen uitstaan.
CM gaat wel moeten bewijzen waar ze zich op baseren om dergelijke terugvordering in te stellen.
Beperken zij te terugvordering tot de "normale" verjaringstermijn van 2 jaar.

Inazuma
Berichten: 9785
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 dec 2023 12:14

U stuurt een aangetekende brief terug aan CM, waarin u vermeldt dat

- u niet gaat terugbetalen
- u gedomicilieerd staat waar u conform de wetgeving, gedurende meer dan de helft van het jaar verblijft
- dat u daar niet samenwoont (u voegt een attest toe van de bewoners op dat adres , kan je tegenwoordig digitaal aanvragen en krijgen)

Vraag eerst dat attest gezinssamenstelling op


Je weet nooit of iemand zich er zonder je medeweten ingeschreven heeft tot je dat opvraagt
Het gebeurt , en hoe langer hoe meer
Niet enkel met zogezegde bewoners, ook met malafide "bedrijven" die zich vestigen op je adres !

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231221_96441305

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 dec 2023 13:34

Nog enkele bijkomende vragen:

- woont u in een sociale woning? Woont uw vriend in een sociale woning? Werd er een onderzoek uitgevoerd op basis van electriciteits- en waterverbruik?
- werd er door een andere sociale zekerheidsinstelling een "samenlevings"onderzoek uitgevoerd.

Zoals hoger wordt aangegeven, zoek eerst je gezinssamenstelling en adresgegevens van jou en je vriend op. Je kan dit samen met je vriend doen via mijn burgerprofiel.

Zorg dat je sterk in je schoenen staat, vooraleer je de terugbetaling betwist. Ga zo maar niet over tot niet-betaling, zonder je eerst vergewist te hebben van alle feitelijke en juridische elementen.

Ga zeker niet uit van krantenartikels, de zogenaamde gazettenpraat. Er wordt een hyperlink geplaatst naar een krant die nogal wat foute informatie geeft.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”