Invaliditeit verlengd, daarna beëindigd

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Invaliditeit verlengd, daarna beëindigd

#1 , 12 jun 2023 13:32

Beste,

Vorige week heb ik een medische controle gehad bij de adviserende geneesheer, de arts ging akkoord met de verlening van de invaliditeit.
Echter ontvang een aantal dagen na de medische controle een brief waarin staat dat de invaliditeit eind deze week beëindigd zal worden.

Kan dit een vergissing zijn? Of is het een normale zaak dat er tijdens een medische controle een akkoord is voor de verlenging en dat er achter uw rug om alsnog een beëindiging in het werk word gesteld.

Kan ik hier bezwaar tegen indienen? En zal het helpen de details van het gesprek in het bezwaarschrift te zetten of is dat niet nodig omdat ik toch bot zal ontvangen.

Alvast bedankt.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2023 13:56

Van welke dienst uit kwam die brief tot beëindiging invaliditeit ?

De adviserende arts heeft zijn bevindingen en besluit doorgestuurd naar het Riziv - geneeskundige raad voor invaliditeit. Het zijn deze diensten die over de beslissing gaan : ofwel aanvaarding of beëindiging.

Tegen hun besluit kunt u in beroep gaan. Schakel zo vlug mogelijk de juridische dienst van uw vakbond in.

Lees ook onderstaande link
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... ~:text=Als

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2023 15:07

Brief voor de beëindiging komt van de medische dienst van de mutualiteit, misschien dat er nog een brief onderweg is van de RIZIV.
Maar komt dit vaker voor? Tijdens de controle een "belofte" voor verlenging en vervolgens toch een beëindiging?

Ik ben aangesloten bij de HVW hulpkas.

Wat is het beste in dit geval? Maak ik kans bij het indienen van een bezwaarschrift? Ik kan en mag me binnen drie maanden ziek melden bij een herval, de invaliditeit zal zich dan doorzetten.

Wat is het beste in dit geval? Een herval staat me zeker te wachten, aangezien ik dit mentaal momenteel niet aan kan.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2023 15:58

https://hvw-capac.fgov.be/nl/kantoren

Het komt geregeld voor dat de RIZIV/GRI het advies van de adviserende arts niet volgt.
Belangrijk zijn ook de attesten van de u behandelende artsen, onderzoeken en medische verslagen.

Een afspraak maken met HVW kantoor.

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2023 16:55

Bedankt Lynx xx,

Wat kan de HVW in dit geval betekenen voor me?
En bij herval ik ziekte, moet er weer een einddatum op een attest van de behandelende arts staan, of word dat na erkenning automatisch verlengd indien herval binnen de drie maanden ontstaat?

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2023 18:36

https://www.riziv.fgov.be/nl/riziv/Pagi ... t=mogelijk

Bij hervalling begint de soap terug. Wat HVW voor u kan betekenen, weet ik niet ( geen ervaring met deze instelling ). Is een werkloosheidsuitkering instelling.
Of zij beschikken over een juridische dienst zoalsde vakbonden, twijfel ik aan.
Hierover zullen gerenomeerde collega's op het JF u kunnen beantwoorden.

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2023 19:26

Ja Lynx Xx inderdaad een soap, en gunstig voor de gezondheid is het zeker niet.

Moet een ziektebriefje bij herval binnen drie maanden na beëindiging van de invaliditeit weer erkend worden door de mutualiteit? En weet u of er een einddatum op het ziektebriefje moet staan ?

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2023 08:27

Vraagje : bent u nog in dienst bij een werkgever of waart u werkloosheidsuitkeringsgerechtigde ?
Indien nu beëindiging invaliditeit, moet u dan terug gaan werken ?

Indien terug op de werkloosheid ( in dit geval HVW ) ziekenbriefje naar mutualiteit ( kopie naar HVW ). Het doktersattest zal door de dokter ingevuld worden volgens zijn bevindingen.
Hoe de mutualiteit hierover zal oordelen is een vraagteken.

Kunt u ook eens naar de ombudsdienst of sociale dienst van uw mutualiteit gaan, en er uw toestand en situatie uitleggen en ook de inhoud van uw gesprek met de adviserende arts uitleggen.

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jun 2023 11:00

Lynx xx, ik zal moeten aanmelden bij de HVW voor een werkloosheidsuitkering, aangezien ik voor de arbeidsongeschiktheid volledig werkloze was.

De mutualiteit heb ik bezocht, een medewerker aan het loket vertelde me dat ik de procedure op de brief moet volgen indien ik het er niet mee eens ben, dus een bezwaar in kan dienen binnen de drie maanden.

Volgens deze medewerker is dit wel vaker voor gekomen, dat de adviserende geneesheer akkoord gaat met de verlenging, maar de arts van de RIZIV niet. Veel kan ik er dus niet aan doen, enkel een bezwaarschrift binnen de drie maanden.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jun 2023 12:42

U kunt natuurlijk altijd klacht indienen bij het Riziv. Volledig gedocumenteerd en liefst nieuw attest en verslag dokter. Indien mogelijks ziekenhuis attesten of verslagen.

Wat betreft uw mutualiteit : u niet wenden tot de baliebediende MAAR de sociale assistent en ombudsdienst van uw mutualiteit. Zij kunnen u desnoods raadgeven of bemiddelen.

https://www.riziv.fgov.be/nl/profession ... ndsen.aspx

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jun 2023 21:48

Lynx xx, zal dat nog wat uitmaken om een klacht in te dienen bij de RIZIV?Komt dat niet op hetzelfde als een bezwaar indienen bij de arbeidsrechtbank? Ik denk zelf dat ik bot zal ontvangen en ze me door zullen verwijzen naar mijn recht om een bezwaarschrift in te dienen en ondertussen een voorlopige werkloosheidsuitkering moet aanvragen na 4,5 jaar invaliditeit. Maakt dit trouwens nog wat uit voor de aanvraag van de werkloosheidsuitkering na 4,5 jaar invaliditeit? Zal de RVA daar niet moeilijk om doen? Dat de werkloosheidsuitkering 4,5 jaar onderbroken is door ziekte?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2023 07:25

Ik sluit mij volledig aan bij collega LynxXX. Als u niet langer arbeidsongeschikt wordt erkend en u kan niet terugvallen op een werkgever, valt u terug op werkloosheidsuitkeringen. U wordt en blijft gerechtigd op werkloosheidsuitkeringen als u aan de voorwaarden blijft voldoen van werkloosheid, d.i. ter beschikking zijn en blijven van de arbeidsmarkt. Indien u meent dat u ten onrechte wordt uitgesloten uit de invaliditeit staat het u inderdaad vrij om al dan niet een hoger beroep in te leiden bij de arbeidsrechtbank. Gelieve de beroepstermijnen te respecteren. Als u in uw gelijk wordt gesteld zal u retro-actief gerechtigd worden op invaliditeitsuitkeringen en moet u de werkloosheidsuitkeringen terugbetalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 jun 2023 09:38

Marcus Aurelius, bedankt voor de informatie. Om momenteel een inkomen te hebben rest er niets anders op dan me in te schrijven als werkzoekende en een werkloosheidsuitkering aan te vragen. De verder stap is dan de eventuele bezwaarschrift, dit binnen drie maanden.

Moet bij terechtstelling dat ik alsnog terug kan naar de invaliditeit niet de mutualiteit de werkloosheidsuitkering terug betalen ?

En bij eventuele ziekte herval binnen drie maanden? Moet de werkloosheidsuitkering dan ook terugbetaald worden?

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 jun 2023 11:46

Beste Hanna29 : u wordt niet terecht gesteld, zou onmenselijk zijn dit effen in de rand
in uw gelijk gesteld

https://www.rva.be/burgers/volledige-we ... rkloosheid

zie in deze link INDIEN UW ZIEKTE EINDIGT NAAR AANLEIDING VAN EEN BESLISSING INZAKE ARBEIDSGESCHIKTHEID GENOMEN DOOR DE GENEESHEER VAN HET ZIEKENFONDS OF VAN EEN BESLISSING VAN HET RIZIV EN U HET NIET EENS BENT MET DE BESLISSING
( excuses voor drukletters )

zie verder ook de reactie van onderlegde collega Marcus Aurelius

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 jun 2023 14:12

Lynx Xx, bedankt voor de correctie;)en de informatie.

Terug naar “Andere”