terug betalen medische kosten aan OCMW

frankpoelvoorde
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

terug betalen medische kosten aan OCMW

#1 , 16 jan 2020 06:53

Ik heb wegens dringende redenen mijn tanden moeten laten trekken en heb nu ook een noodprothese.
Ik ontvang al 3 jaar leefloon, behalve als ik werk, dan geef ik dit netjes aan maar medisch gezien mag ik niet werken en heb daar ook een attest voor. Om toch niet te willen profiteren en voor mijn eigen gezondheid (ik ben artiest) helpt optreden, maar rugklachten, reuma, artrose, brandwonden, etc...beletten mij dit een heel jaar vol te houden.
Daarom probeer ik toch te werken als ik me goed voel en het lichaamlijk aan kan. Uiteraard vraag ik dan geen steun of leefloon. IK geef ook de dagen aan wanneer ik als vrijwilliger me inzet.
Nu, de totale kosten voor de ingreep en prothese waren 1750 euro. Ik heb een blad moeten ondertekenen dat ik dit zou terug betalen. Had ik het blad niet ondertekend dan had ik de dringende medische ingreep niet kunnen doen. Nu, dit wordt maandelijks van mijn leefgeld afgetrokken 61 euro per maand terwijl ik aangaf dat ik in feite dit niet kan terug betalen en daar en boven er nog steeds extra medische kosten bij zullen komen.
Ik moet rond komen met 878,73 euro per maand hierdoor. Ik betaal 410 euro huishuur, 147 euro energiefactuur, 200 euro onderhoudsgeld, medicijnen maandelijks = 43 euro, gsm oplaadkaart = 25 euro, 30 euro waterverbruik per maand. IK heb dus 48,73 euro over per maand om te eten en te drinken = 1,62 euro per dag. Ik heb gelukkig een tuin waar ik mijn eigen groenten kweek en kan beroep doen op de sociale winkel. Dan heb ik nog niets anders betaald= ziekenkas, jaarkaart sociaal tarief 50 euro per jaar De Lijn, etc... ik leen bij vrienden al weten ze niet dat ik ze wellicht nooit zal kunnen terug betalen.Soms eet ik niet om facturen te kunnen betalen als ik geen extra hulp van vrienden kan krijgen.
Ik kan zelfs mijn eigen dochter niet bezoeken omdat ik het vervoer niet kan betalen en met de bus van Bredene dorp naar Lier = onbegonnen werk. Van het onderhoudsgeld krijg ik wel elke maand 90 euro terug maar dat spaar ik om elke maand toch 200 euro zoals door de rechtbank vastgelegd te betalen. Ik heb altijd mijn kind gewild en daar ben ik ook verantwoordelijk voor. Haar bijna of niet zien of zelden doet mijn hart bloeden als vader.
Mijn vraag is, mag dit en mag men die medische kosten wel überhaupt terug eisen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding