10 jaar te veel bijdrage betaalt aan de vakbond

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

10 jaar te veel bijdrage betaalt aan de vakbond

#1 , 03 jan 2020 12:43

ik ben sedert 31 oktober 2010 onthaalouder aangesloten aan een dienst. 6 jaar onder Reddy Teddy en nu via Landelijke kinderopvang. Ik val onder het Sui Generis Statuut dwz dat wij geen loon krijgen maar een onkostenvergoeding. Het probleem is, dat bijna niemand op de hoogte is van wat wel en wat niet kan en mag....
Blijkbaar de vakbond ook niet.
Door een facebookpost van een collega ben ik te weten gekomen dat ik al bijna 10 jaar veel te veel bijdrage betaal, 14,70€ ipv 3,59€ en we zijn met veel. Dit is niet enkel mijn vakbond ABVV, maar ook ACV en ACLVB zijn in de fout gegaan.
Intussen heb ik contact opgenomen met de afgevaardigde en die ging alles nazien en nakijken of we ons geld gaan terug zien. De antwoorden die collega's krijgen zijn heel verschillend. Van je krijgt een jaar terug, tot je krijgt niets terug maar we passen de bijdrage aan, tot je moet niets meer betalen tot alles vereffend is (wat ik chantage vind, want dan ben je verplicht om aangesloten te blijven en wat als je niet meer als onthaalouder wil werken ?

We willen niet met een kluitje in het riet worden weggestuurd, want was het omgekeerd dan konden we ook betalen.
Weet iemand of we juridisch sterk staan als we ons geld willen terugeisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5927
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 jan 2020 12:49

Om dit op te lossen heb je een vakbond nodig.....die uw belangen verdedigt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2020 13:03

Vakbond is niet verplicht in Belgie.

Je heeft vrijwillige bijdragen betaald als lid !

Als ze u niet terug geven zal je er weinig kunnen aan doen, want de vakbonden hebben geen rechtspersoon, dus je kan ze niet voorde rechtbank brengen voor vrijwillige lid bijdragen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2020 13:06

M.i. hangt alles ervan af in welke hoedanigheid u zich lid heeft gemaakt bij de vakbond. Immers op basis hiervan wordt de hoogte van uw bijdrage berekend. Heeft u een eventuele wijziging van hoedanigheid doorgegeven aan de vakbond?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 03 jan 2020 13:12

M.i. hangt alles ervan af in welke hoedanigheid u zich lid heeft gemaakt bij de vakbond. Immers op basis hiervan wordt de hoogte van uw bijdrage berekend. Heeft u een eventuele wijziging van hoedanigheid doorgegeven aan de vakbond?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Ja, ze wisten dat ik als onthaalouder werkte. Maandelijks bracht ik een document binnen wat zij moesten doorsturen aan de RVA ivm een vergoeding indien je onder je bezetting zat. Ik sta ook geregistreerd als onthaalouder. Blijkbaar zijn de bedienden die het gewone loket bemannen niet op de hoogte van het statuut van onthaalouders... :roll: Volgens de afgevaardigde moesten zij mij bij inschrijving doorgestuurd hebben en dat is niet gebeurd. Ze dachten dat wij bediende waren.....

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#6 , 03 jan 2020 13:14

Om dit op te lossen heb je een vakbond nodig.....die uw belangen verdedigt.
Tja.... :roll: :roll:

Terug naar “Andere”