IGO en bijverdienen

mepossem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

IGO en bijverdienen

#1 , 26 nov 2019 11:37

hoeveel kan ik max. bijverdienen (inkomsten komen uit het buitenland) om IGO niet te verliezen? Dit betreft geld dat ik zou ontvangen voor vertalingen in het buitenland te doen, dus ik ga ervan uit dat ik mij niet moet inschrijven als zelfstandige. Het zou slechts over kleine bedragen gaan, gespreid over het jaar. Ik las 5000 euro per jaar, maar moet ik me daarvoor inschrijven als zelfstandige als de inkomsten alle uit het buitenland komen?
Als ik me moet inschrijven, wat is de eenvoudigste (laagste) tarief om me in te schrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 26 nov 2019 11:40

Kunt u iets concreter zijn over hoe uw opdrachten er gaan uitzien? Op het eerste zich valt dit niet onder de onbelast bijverdienen regel en gaat u zich moeten registreren als zelfstandige met btw-nummer.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 26 nov 2019 12:29

Beste mepossem

Voor de IGO wordt er rekening gehouden met al uw bestaansmiddelen, ook met deze van buitenlandse oorsprong.

Voor inkomsten als werknemer, wordt er rekening gehouden met 75 % van het bruto jaarloon.
Bij inkomsten uit een activiteit als zelfstandige wordt rekening gehouden met de bruto bedrijfsinkomsten, verminderd met de bedrijfsuitgaven en –lasten, en eventueel met de bedrijfsverliezen. Hierdoor wordt er
100 % rekening gehouden met de netto beroepsinkomsten als zelfstandige.

Bij het onderzoek naar de bestaansmiddelen worden alle vergoedingen ontvangen uit onbelast bijklussen (naar aanleiding van verenigingswerk, activiteiten in het kader van deeleconomie en/of gelegenheidsdiensten van burger aan burger), beschouwd als beroepsinkomsten.
Ook de inkomsten uit een flexi-job worden voor 75 % in aanmerking genomen.
Dus zelfs de onbelastte inkomsten uit bijklussen en flexijobs worden als bestaansmiddel in rekening gebracht voor uw IGO.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2019 14:22

Het lijkt me verstandig dat de inkomsten in België worden verworven, dus maatschappelijke zetel in België. Is dit in werknemersverband of als zelfstandige? Immers in geval van Nederlandse onderwerping, verschuift de sociale zekerheid naar Nederland en zal u ziekenfondsverzekerd worden ten laste van Nederland met alle problemen van dien. Zorg dat u niet in het buitenland verblijft, gelet op de verblijfsvoorwaarde IGO.

lees de volgende hyperlink eens na:

https://www.cgvs.be/sites/default/files ... ertolk.pdf

Ik raad u dan ook ten stelligste aan om contact op te nemen met een ondernemingsloket.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”