Belangenvermenging

Bolleke1983
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belangenvermenging

#1 , 25 okt 2019 13:16

Sinds enkele maanden ben ik gescheiden, en woon ik in een appartement dat ik huur op de privé markt. Ik werk deeltijds en heb twee kinderen ten laste. Ik werk op verdere afstand van mijn woonplaats, waardoor de kinderen veel in de buitenschoolse opvang verblijven. Deze kost loopt soms hoog op, ze verblijven week om week bij mij.
Omwille van de hoge kost, heb ik in het voorjaar het sociaal tarief aangevraagd en toegekend gekregen voor zes maanden.
In de raad die dit beslist, zit echter de huisdokter van mijn ex man en bij het ocmw werkt ook een aangetrouwd familielid van mijn ex.
Vorige keer toen het goedgekeurd werd, werd er me de vraag gesteld of ik feitelijk samenwonend ben, want er was een vermoeden dat dit zo zou zijn. (Dit is niet het geval btw...)
De enige die deze suggestie zou kunnen gedaan hebben is de huisdokter en/of het aangetrouwd familielid.
Uiteindelijk werd het goedgekeurd voor zes maanden.
Ik zou nu de verlenging moeten aanvragen, waarop ze mijn rekeninguittreksels opvragen van de afgelopen drie maanden en mijn loonbriefjes.
Zo gezegd zo gedaan. Op deze uittreksels hadden ze opgemerkt dat ik nog een spaarrekening heb, waar volgens hun zeker méér als 6000€ op zou staan. Ook iets wat ze enkel zouden kunnen weten van het aangetrouwd familielid, want die komt babysitten bij mijn ex...en die verteld alles in volle vertrouwen aan hem.
Ik heb geen bewijzen zwart op wit, enkel een sterk vermoeden...

Kan ik hier iets mee doen? Kan ik belangenvermenging inbrengen of een klacht indienen ergens?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2019 13:28

het ocmw moet bij haar beslissingen rekening houden met alle middelen, ook spaarmiddelen.

Als ik mij niet vergis kunnen ze dat zelfs officieel opvragen hoeveel spaargelden, leningen, kredietkaarten... u hebt

Bolleke1983
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2019 15:26

Dat begrijp ik, maar daar gaat mijn vraag niet over.
Mijn vraag is of ze onpartijdig kunnen zijn als er bekenden van mijn ex in de raad zitten...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 okt 2019 16:08

Zijn alle leden van die raad vrienden van uw ex?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2019 16:36

Van een OCMW-raadsleden wordt verwacht dat zij zich onpartijdig opstellen, het behoort immers tot hun deontologische regels.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 26 okt 2019 10:34

Beste

Het is niet omdat je iemand kent, dat je per definitie diens belangen behartigt.
En als je iets beweert is het aan jou om dat te bewijzen.
Redeneringen als ‘die kennen mijn ex dus zullen die wel tegen mij zijn’ zijn waardeloos.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 26 okt 2019 11:36

En hoeveel bekenden van u zitten er in die raad? Dergelijke zaken kan je voorhebben in een kleinere gemeente of stad. Iedereen kent er omzeggens iedereen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2019 11:45

wat bedoelt u met "sociaal tarief"?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 okt 2019 09:07

de maatschappelijk werker moet bij het voorbereiden van een dossier altijd zetten welke raadsleden bevoegd zijn en welke raadsleden betrokken zijn. De betrokken raadsleden (bijvoorbeeld echtgenoot van, neef van, huisgenoot van...) moeten de vergadering tijdelijk verlaten op het moment dat het betreffende punt op de vergadering komt. Dat is ook zo bij het college van burgemeester en schepenen bijvoorbeeld. Een schepen zal bijvoorbeeld nooit mogen mee stemmen over bouwvergunningen van aanpalende percelen aan dat van het zijne...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 okt 2019 10:36

Mag ik TS erop wijzen dat individuele dossiers worden behandeld door het Bijzonder Comité Sociale Dienst, een besloten vergadering en niet door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. De leden van het BCSD beslissen op basis van een sociaal verslag opgesteld door een beëdigd maatschappelijk werker. Een geneesheer die lid is van dit BCSD handelt als lid BCSD en niet als geneesheer. De gegevens die hij kent als geneesheer worden hier niet meegedeeld, maar zullen enkel als achtergrondinformatie gelden voor zijn stemgedrag. De leden kunnen aanvullende info vragen aan de maatschappelijk werker. Gezien het om individuele persoonsgebonden dossiers gaat die aan strenge geheimhouding zijn onderworpen, is de werking van het BCSD heel anders dan een gemeenteraad, een schepencollege of Raad voor Maatschappelijk werk. Hier gelden dan ook aparte regels. Het gaat dan ook niet over bouwvergunningen, sloopvergunningen enz., materiële zaken.....
Sociaal tarief:

https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... ktriciteit
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”