van bruto naar netto pensioen

dajuna
Topic Starter
Berichten: 14

van bruto naar netto pensioen

#1 , 08 mar 2008 22:44

voor de berekening van het onderhoudsgeld moesten wij een berekening
laten maken van ons pensioen.
mijn ex heeft een volledige loopbaan in de prive en zou 1279 euro bruto krijgen per maand ,weet iemand hoeveel dat het netto is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 09 mar 2008 10:41

Geachte,

Indien het om een rustpensioen aan gezinsbedrag gaat, is het bruto-bedrag gelijk aan het netto-bedrag.
Indien het om een rustpensioen aan bedrag alleenstaande gaat en betrokkene geen gezinslast heeft of niet als minder-valide werd erkend, zijn er inhoudingen voorzien:
1279 - 45,10 (ziv) - 6,40 (sol) - 95,10 (bedrijfsvoorheffing) = 1132,10 euro netto per maand.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 10 mar 2008 00:04

Bedankt dat eerste van die brutto=netto wist ik niet.

Ik vind dit alles een schandalige praktijk.

De allenstaande in onze maatschappij word blijkbaar nog steeds als een paria en melkkoe beschouwd.

Bij een huurwoning betaalt hij dubbel zoveel als een koppel dat de huurkosten in 2 kan delen. Idem met verwarmingskosten van de woning. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

De kleine meerprijs dat een koppel qua belasting moet betalen doet weinig af aan het voordeel dat ze hebben.

Reclame

delady
Berichten: 547

#4 , 10 mar 2008 07:20

een vraagje:mijn vader ontvangt een gezinspensioen maar er wordt wèl riziv afgetrokken.Is dit omdat mijn moeder, die gehandicapt is, elke maand een kleine vergoeding rond de 150 euro krijgt?

Mathieu Rutten

#5 , 10 mar 2008 20:58

Geachte,

De Z.I.V.-bijdrage
De inhouding bedraagt 3,55 %. Ze mag niet tot gevolg hebben dat het globaal maandbedrag van de pensioenen wordt verminderd tot een bedrag lager dan onderstaande minima :
Gerechtigden met gezinslast: 1.402,01 euro per maand. Zonder gezinslast: 1.182,99 euro per maand.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”