Stijgt pensioen partner als andere partner sterft.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Stijgt pensioen partner als andere partner sterft.

#1 , 01 sep 2014 09:41

Stel: getrouwd koppel sinds tientallen jaren:
vrouw krijgt 1100 euro pensioen / 72 jaar / in de prive gewerkt;
man krijgt 1500 euro pensioen / 77 jaar / als ambtenaar gewerkt.

Als man dit jaar overlijd: krijgt de vrouw dan een hoger pensioen en zo ja: hoeveel ongeveer ?

Alvast bedankt voor de antwoorden !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 01 sep 2014 12:45

Mijn vader stierf voor dat mijn moeder in pensioen ging.
Daarop kreeg zij in de volksmond genoemd 'overlevingspensioen' tot haar wettelijke pensionering.

http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/ben ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathieu Rutten

#3 , 01 sep 2014 20:04

Geachte,

Het overlevingspensioen ten laste van de overheid kan gecumuleerd worden met een eigen rustpensioen ten belope van maximum 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad van de overledene. Opgelet er is een absoluut maximum bepaald. Zie website PDOS.

Het overlevingspensioen ten laste van de private sector kan gecumuleerd worden met een eigen rustpensioen ten belope van 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan, dus 110% van de omgekeerde breuk van de toegekende beroepsloopbaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#4 , 01 sep 2014 22:31

Bedankt voor de uitleg. Ik vind het wel wat ingewikkeld en moeilijk te volgen antwoord. Is er in mijn vb. sprake van overlevingspensioen...?
Kan iemand mij aub nog concreter antwoorden op mjn vraag, eventueel met een vb.

Terug naar “Pensioenen”