aanvraag pensioenraming

blacky76
Topic Starter
Berichten: 14

aanvraag pensioenraming

#1 , 22 jul 2014 17:25

Daar ik hier en daar gelezen heb dat er voor pensionering om medische reden lage bedragen uitgekeerd worden, heb ik vandaag naar PDOS gebeld met de vraag om een pensioenraming. Daar zei men dat ik maar moest wachten tot ik gepensioneerd werd en dan wel zou zien wat er betaald zou worden! Waar kan ik hiervoor nog terecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 22 jul 2014 20:34

Geachte,

Op deze vraag werd in dit forum tot vervelens toe reeds op geantwoord. Ik ga u een zeer uitgebreid antwoord geven dat u ook kon terugvinden op de website van de PDOS en een antwoord zal geven op al uw vragen. Eerst en vooral wil ik toch wel even stellen dat vragen naar pensioen voor als men ziek zou worden inderdaad zeer raar kan overkomen bij de collega's van de PDOS. Primo het is Medex die u al dan niet definitief arbeidsongeschikt verklaart, niet u en ook niet uw werkgever. Tenslotte ben ik er van overtuigd dat indien u arbeidsongeschikt bent en dit waarschijnlijk blijvend zal zijn, uw werkgever u zal begeleiden in het volledige proces en voor u de nodige info zal verzamelen. Ik ga niet zeggen dat dit bij u het geval is, maar al te vaak krijg ik de indruk, dat wij hier met pseudo-zieken te maken hebben.

Voor u dan het antwoord dat u niet mocht bekomen van de PDOS. Mijn ervaring me de PDOS zijn uiterst positief, zodat ik hun antwoord eigenlijk niet begrijp. Misschien heeft u de vraag niet heel correct aangebracht.

Pensioen wegens definitieve lichamelijke ongeschiktheid

In welke gevallen ?

U kunt gepensioneerd worden wegens lichamelijke ongeschiktheid in volgende gevallen :
• U wordt definitief lichamelijk ongeschikt bevonden door de bevoegde medische
dienst (in veel gevallen Medex).
• U werd ambtshalve gepensioneerd de eerste dag van de maand die volgt op de
maand waarin u, sinds uw 60ste verjaardag, in totaal 365 kalenderdagen ziekteverlof en/of disponibiliteit wegens ziekte telt (opeenvolgend of verspreid over het jaar).

Leeftijds- en loopbaanvoorwaarden

• als het om een hoofdambt gaat is er geen enkele leeftijds- of loopbaanvoorwaarde .
Opgelet ! Volgens de pensioenwetgeving wordt een ambt als hoofdambt
beschouwd als de prestaties minstens 50 % uitmaken van de prestaties
van een voltijdse hoofdbetrekking.
• als het om een bij-ambt gaat (de prestaties maken minder dan 50 % uit van een hoofdbetrekking) :
- moet u aan geen enkele leeftijdsvoorwaarde voldoen;
- moet u minstens 10 aanneembare dienstjaren hebben.
Afwijkingen :
- er is geen enkele duur vereist als uw lichamelijke ongeschiktheid te wijten is aan een arbeidsongeval, een ongeval van en naar het werk of een beroepsziekte
- is uw ongeschiktheid toe te schrijven aan aandoeningen die te wijten zijn aan de uitoefening van uw werk, dan moet u minstens 5 dienstjaren hebben.

Berekening

De berekening van het pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid is dezelfde als die van het gewone rustpensioen.

Hoe wordt uw rustpensioen berekend ?
Basisformule RP = RW x D x T
RP = nominaal bedrag van het rustpensioen
RW = referentiewedde
D = het aantal aanneembare dienstjaren en periodes
T = de loopbaanbreuk (ook tantième genaamd) of het deel van de referentiewedde dat voor elk aanneembaar dienstjaar wordt toegekend voor de
pensioenberekening

In de overheidssector bestaat er geen pensioen voor alleenstaanden en geen gezinspensioen.

Referentiewedde (RW)

Vanaf 1 januari 2012 is de referentiewedde (RW) de gemiddelde wedde van de laatste 10 loopbaanjaren of van de hele loopbaan als die geen 10 jaar telt. Als u vóór 1 januari 1962 bent geboren, dan wordt uw pensioen berekend op basis van de laatste 5 jaar van uw loopbaan of op basis van de hele loopbaan als die korter is dan 5 jaar (pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid).

Uitzonderingen

Uitzondering 1
Het gewaarborgd minimumbedrag voor diegenen die wegens lichamelijke ongeschiktheid op pensioen worden gesteld, wordt berekend op basis van de gemiddelde wedde van de laatste 5 dienstjaren.
Uitzondering 2
Sommige pensioenen werden vóór de hervorming berekend op basis van de laatste wedde of op basis van een referentiewedde van minder dan 5 jaar. Vanaf 1 januari 2012 wordt de pensioenberekening gedaan op basis van de referentiewedde van de laatste 4 dienstjaren of op basis van de hele loopbaan als die korter is dan vier jaar.
Voorbeeld: personeelsleden bij de NMBS Holding.
Uitzondering 3
Indien het bedrag van het pensioen berekend op basis van de gemiddelde wedde van de laatste 10 loopbaanjaren of van de volledige loopbaanduur als die meer dan 5 maar minder dan 10 jaar bedraagt, lager is dan het gewaarborgd minimumbedrag voor een alleenstaande gepensioneerde (= € 1.286,85 per maand, bedrag op 2 januari 2013), wordt het pensioen herberekend op basis van de gemiddelde wedde van de laatste 5 loopbaanjaren, zonder dat het nieuwe pensioenbedrag meer mag bedragen dan voornoemd gewaarborgd minimumbedrag.
Uitzondering 4
De pensioenen van de lokale mandatarissen (burgemeesters, schepenen, OCMW-voorzitters,...) blijven berekend op basis van de wedden verbonden aan elk mandaat.
Opmerking Om de referentiewedde die als basis dient voor de pensioenberekening te bepalen, wordt er ook rekening gehouden met bepaalde weddebijslagen.

Algemene regel

Aan een rustpensioen dat lager is dan het gewaarborgd minimumpensioenbedrag, kan een supplement gewaarborgd minimum worden toegevoegd net om het gewaarborgd minimumbedrag te bereiken. Dit gewaarborgd minimumbedrag kan zowel toegekend worden aan personen die op pensioen zijn gesteld wegens leeftijdsgrens of dienstanciënniteit als aan diegenen die gepensioneerd zijn wegens lichamelijke ongeschiktheid. Het gewaarborgd minimumbedrag wordt enkel toegekend voor een pensioen uit hoofde van een hoofdambt.

Opgelet !

In de pensioenwetgeving wordt een ambt als hoofdambt beschouwd als de prestaties minstens 50 % uitmaken van een voltijds ambt.
Personen die onderstaande pensioenen genieten, komen niet in aanmerking voor een supplement gewaarborgd minimum:
• een pensioen uit een bij-ambt ;
• een uitgesteld pensioen ;
• een onmiddellijk pensioen zonder 20 aanneembare dienstjaren te tellen voor de
opening van het recht op een pensioen, met uitsluiting van de diplomabonificatie
en andere periodes vergoed wegens diensten die voor de vaststelling van de
wedde meetellen (nuttige ervaring).

Bedragen

Het gewaarborgd minimumpensioenbedrag varieert naargelang :
• de reden van opruststelling :
– leeftijd of anciënniteit
– lichamelijke ongeschiktheid
• de burgerlijke staat van de gepensioneerde :
– gehuwd
– alleenstaand (vrijgezel, weduwe, uit de echtgescheiden of gescheiden
van tafel en bed)

Gewaarborgde minimumbedragen wegens leeftijd of anciënniteit

Voor rustpensioenen wegens leeftijd of anciënniteit bedraagt het maandelijks bruto gewaarborgd minimumpensioenbedrag vanaf 2 januari 2013 op basis van een voltijds ambt :
• voor een alleenstaande gepensioneerde : € 1.286,85 bruto per maand;
• voor een gehuwde gepensioneerde: € 1.608,53 bruto per maand.

Gewaarborgde minimumbedragen bij lichamelijke ongeschiktheid

Voor rustpensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid bedraagt het gewaarborgde minimumpensioenbedrag vanaf 2 januari 2013 op basis van een voltijds ambt:
• voor een alleenstaande gepensioneerde: 50% van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het brutobedrag per maand is vanaf 2 januari 2013 gelijk aan minimum € 1.286,85 en maximum € 1.809,32;
• voor een gehuwde gepensioneerde: 62,5% van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het brutobedrag per maand is vanaf 2 januari 2013 gelijk aan minimum € 1.608,53 en maximum € 2.261,65.

Sommige gepensioneerden kunnen naast hun pensioen een supplement zware handicap krijgen. Op 2 januari 2013 bedraagt dit supplement € 162,88 bruto per maand.

Voorwaarden

Het supplement zware handicap wordt toegekend aan personeelsleden die :
• gepensioneerd werden wegens lichamelijke ongeschiktheid ten gevolge van een zware handicap die opgelopen werd tijdens de loopbaan en waardoor definitief
een einde werd gemaakt aan hun diensten ;
of
• ambtshalve gepensioneerd werden omdat zij na de leeftijd van 60 jaar 365 kalenderdagen afwezig waren wegens ziekte of disponibiliteit en hun afwezigheid
wegens ziekte vóór hun pensionering te wijten is aan een zware handicap die tijdens de loopbaan is opgelopen ;
EN
van wie de graad van verlies van zelfredzaamheid als gevolg van de zware handicap ten minste 12 punten bedraagt.

Toekenningsprocedure

Als de bevoegde medische dienst (meestal Medex) u lichamelijk ongeschikt verklaart, onderzoekt hij tegelijkertijd of u voldoet aan de voorwaarden voor het recht op een supplement zware handicap.
Als u daarentegen ambtshalve werd gepensioneerd, moet u zelf een aanvraag voor het supplement zware handicap per gewone brief indienen bij de PDOS binnen het jaar dat volgt op de aanvang van uw pensioen. Na deze termijn is de aanvraag niet meer ontvankelijk. De PDOS vraagt aan de medische dienst om te bepalen of u aan de voorwaarden voor het supplement voldoet.

Specifieke regels

Het totale pensioenbedrag en het supplement zware handicap mogen samen niet meer bedragen dan het dubbele van de gewaarborgde bezoldiging en bedraagt vanaf 2 januari 2013 € 3.618,63 bruto per maand.
Het supplement zware handicap wordt niet meer uitbetaald gedurende de kalenderjaren waarin de begunstigde een winstgevende activiteit uitoefent die hem vanaf 2 januari 2013 jaarlijks een bruto-inkomen oplevert gelijk of hoger dan € 977,25.
Het bedrag van het supplement zware handicap wordt verminderd met het bedrag van alle pensioenen, renten of andere voordelen die worden toegekend voor dezelfde handicap.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

blacky76
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 22 jul 2014 21:06

Bedankt voor uw antwoord, het komt miss inderdaad vreemd over als je hiernaar vraagt. Ik ben wel ernstig ziek en kan niet meer gaan werken. Maar ben iemand die graag alles op voorhand weet en maak mij toch wel zorgen over mijn financiële situatie. De loopbaanbreuk is deze 1/60. Heb 36 jaren dienst waarvan 12 voltijds en 24 jaren 4/5.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”