pensioen: wedde, dienstjaren

amadea
Topic Starter
Berichten: 10

pensioen: wedde, dienstjaren

#1 , 30 jun 2014 18:44

Goeie dag,
Ik zou graag willen weten vanaf wanneer ik op pensioen kan/mag gaan.
Geboren in mei 1957, sinds 10 april 1978 tegewerkgesteld bij de Vlaamse Overheid en ben 1 jaar gescheiden. Volgens mijn werkgever heb ik momenteel 36,1 dienstjaren opgebouwd.
Vanaf het moment dat ik school verliet in 1975 tot op het moment dat ik bij de Vlaamse Gemeenschap begon was ik werkloos.
Ik zit met de volgende vragen:
- Telt de periode als werkloze mee als dienstjaren en over hoeveel dienstjaren beschikt ik dan exact?
- Tot wanneer ben ik verplicht te werken en vanaf wanneer zou ik eventueel op pensioen kunnen gaan?
Bovendien zou ik nog graag weten hoeveel het maandelijks inkomen bedraagt indien men mij vroegtijdig op pensioen zou stellen via de pensioencommissie. Is dit leefbaar? Mijn ziektedagen zijn opgebruikt en men heeft er mee gedreigd om mij vroegtijdig op pensioen te zetten.
Kan iemand mij enkele nuttige tips geven? Alvast bedankt!
Mvg,
Amadea

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 30 jun 2014 19:38

Geachte,

Eerst en vooral een rustpensioen wegens ongeschiktheid kan voor 60 jaar en is enkel voorzien voor statutaire ambtenaren. Rustpensioen wegens leeftijd voor statutaire ambtenaren is bepaald op 60 jaar, behoudens enkele uitzonderingen. Jaren vergoede werkloosheid en jaren tewerkgestelde werkloze tellen mee om de beroepsloopbaanvoorwaarde te bepalen voor de pensioeningangsdatum. Voor de jaren werkloosheid en tww wordt een rustpensioen privaatrechtelijke sector toegekend. Indien u op rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt gesteld, dus voor 60 jaar, tellen enkel de jaren contractueel gevolgd door statutaire aanstelling en de jaren statutaire zelf mee om het rustpensioen overheid te berekenen. Uw jaren privaatrechtelijke sector zijn pas betaalbaar als u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet om voor 65 jaar rechten te openen op een privaatrechtelijk pensioen. Denk erom tijdens de jaren van rustpensioen wegens ongeschiktheid bouw u geen loopbaan meer op. Uw rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt op dezelfde wijze berekend als uw rustpensioen wegens leeftijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

amadea
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 01 jul 2014 12:55

Dank u wel Thieu voor de interessante informatie! Ben al een heel stuk wijzer! Enkel het zinnetje "Uw jaren privaatrechtelijke sector zijn pas betaalbaar als u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet om voor 65 jaar rechten te openen op een privaatrechtelijk pensioen" is mij niet zo duidelijk! Kan je dat iets specifieker omschrijven?
Sorry voor het "t'tje" dat mij was ontsnapt in het vorig mailtje!
Groetjes,
Amadea

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 01 jul 2014 20:25

Geachte,

Als je diploma bvb. voor 3 jaar loopbaan meetelt voor je overheidspensioen en niet voor je pensioen over je privéjaren, dan valt de pensioenleeftijddatum voor je overheidspensioen eerder dan je privé pensioen en dan zal je langer moeten werken indien je zowel je pensioen jaren privé en zelfstandige als je jaren overheid op dezelfde datum wil laten ingaan.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”