Extra legaal pensioen en de gevolgen

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Extra legaal pensioen en de gevolgen

#1 , 23 dec 2012 14:30

Om pensioenen te compenseren geven sommige bedrijven hun personeel een extra-legaal pensioen.

Vele mensen in de privé verdienden een tamelijk goed loon en zouden ook een tamelijk goed pensioen moeten krijgen volgens hun bijdragen, maar die pensioenen zijn geplafonneerd op een maximum. Dit in tegenstelling tot ambtenarenpensioenen die blijkbaar niet geplafonneerd zijn.

Door middel van die extra-legale pensioenen kunnen mensen uit de privé toch ook nog rekenen op een leuk kapitaal waar ze hun (lage) pensioenen mee kunnen optrekken.

Wat hoor ik nu recent?

De regering zou het bedrag van het kapitaaltje uit dat extra legaal pensioen mee in rekening brengen bij het bepalen van het wettelijk pensioen, en zo het extra gedeelte tenietdoen.

Heb ik dat goed begrepen? Ga ik MINDER wettelijk pensioen krijgen omdat ik een extra-legale pensioenverzekering heb afgesloten? Ik kan zowel kiezen voor een maandelijkse uitbetaling of een kapitaal. Als ik voor een maandelijkse uitbetaling kies, betekent dit dan dat men dat bedrag gaat aftrekken van mijn wettelijk pensioen alvorens het te plafonneren? Is dat geen zuivere diefstal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 23 dec 2012 15:32

Mevrouw,

Het lijkt me opportuun dat u dringend naar een andere bron en/of orakel uitziet. Het aanvullend pensioen beïnvloedt het wettelijk pensioen NIET.

Fiscaal gezien heeft dit uiteraard wel invloed, hetgeen ook logisch is gezien beide voordelen belastbaar zijn. Wel is het zo dat in het ontwerp programmawet sprake is van nieuwe en/of hogere bijdrage. Ook de aanvullende pensioenen moeten op een of andere manier gevrijwaard worden.

Voor wat de ambtenaren betreft, ook hier bestaat er een plafond én de statutaire ambtenaren hebben GEEN recht op een aanvullend pensioen.

Dus best eerst uw bronnen checken vooraleer aan paniekvoetbal te doen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”