Pensioen vs invaliditeitsuitkering

LucCu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen vs invaliditeitsuitkering

#1 , 14 nov 2023 09:39

Beste,
Ik ben zelfstandige en krijg van mijn mutualiteit een invaliditeitsuitkering wegens zware ziekte. Op 1 juli 2024 bereik ik de wettelijke pensioenleeftijd. Het pensioen dat ik zou ontvangen ligt echter een stuk lager dan mijn uitkering. Ben ik verplicht om op 1 juli 2024 mijn pensioen op te nemen of kan ik verder mijn uitkering ontvangen.
Alvast hartelijk dank.
mvg,
Luc Cuynen

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 14 nov 2023 11:34

Je moet dit effe nakijken bij je mutualiteit. Ws zullen ze in hun voorwaarden staan hebben dat je op.pensioen moet zodra je kan.


Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2023 12:36

U heeft geen keuze. Uw Belgische invaliditeitsuitkering eindigt op de Belgische wettelijke pensioenleeftijd. Een gewaarborgd minimumpensioen wordt u gewaarborgd volgens de bereikte loopbaanbreuk, als u minstens 30 jaar loopbaan bewijst. Enkel een buitenlandse invaliditeitsuitkering, al dan niet in combinatie met de Belgische kan desgevallend nog verder doorlopen. Denk er wel aan dat het bedrag dat vermeld wordt in my pension, het bedrag aan tarief alleenstaande is. Als u aan de voorwaarden van een gezinspensioen voldoet, moet u dit bedrag vermenigvuldigen met 1.25. Als u een hulp van derde mutualiteit ontving, deze komt tegelijkertijd te vervallen. Opgebouwde aanvullende pensioenen komen dan ook tot uitbetaling.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”