opzegtermijn voor pensioen

raf.vrints
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn voor pensioen

#1 , 28 feb 2020 10:28

Beste,

ik word op 30 augustus 2020 65 jaar en heb 12 ancienniteit bij mijn huidige werknemer
Ik wens zelf geen pensioen aanvraag in te dienen
Hoe lang op voorhand moet mijn werkgever mijn pensioen betekenen ?

hartelijk dank,

Raf Vrints

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 28 feb 2020 11:13

Beste Raf

Wanneer de opzegging wordt gegeven door de werkgever in het kader van het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd (momenteel nog 65 jaar), kan de opzegtermijn niet langer zijn dan 26 weken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2020 13:21

Beste,

Hoe lang op voorhand moet mijn werkgever mijn pensioen betekenen ?

Het dossier pensioen wordt beslist door de Federale Pensioendienst, niet door de werkgever. Je pensioen wordt ambtshalve onderzocht op 65 jaar. Eenmaal 65 jaar én na een beroepsloopbaan van 45 jaar van minstens 104 voltijdse dagen, mag je het rustpensioen onbeperkt cumuleren met een beroepsactiviteit. Wel opgelet met de fiscaliteit gezien de inhouding op pensioen wordt berekend zonder rekening te houden met het loon en vice versa. Indien u stopt met werken, kan u dit meedelen aan de werkgever en ontslag nemen in onderling akkoord. Indien u deels verder wil blijven werken, dan kan u met de werkgever overeenkomen om uw huidige arbeidsovereenkomst in onderling overleg te wijzigen. Indien de werkgever u wil opzeggen, dan moet hij de nodige regels hieromtrent naleven. Kijk ook even na of in uw arbeidsreglement al dan niet staat gestipuleerd of uw arbeidsovereenkomst al dan niet d'office eindigt op 65 jaar. Zie in deze: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwArb ... lkFfqhKiMo

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”