grensarbeider en belgisch pensioen

Liam10
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

grensarbeider en belgisch pensioen

#1 , 24 feb 2020 12:36

Dag,
Ik ben Belg en werk als grensarbeider in Nederland.
Ik heb ook een 3 tal jaren in België gewerkt en heb dus recht op een (klein) Belgisch pensioen (stel 60 euro per maand).
In Nederland is mijn pensioenleeftijd 67 jaren en 3 maanden. In België 65 jaar.

Mag ik nu volgens het Belgisch stelsel op pensioen gaan op mijn 65ste? En is mijn uitkering dan die 60 euro per maand, of heb ik recht op een minimumpensioen tot ik 67 jaar en 3 maanden ben en mijn pensioen uit Nederland krijg?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2020 13:13

Om een zo correct mogelijk antwoord te kunnen geven had ik graag de volgende gegevens:

- bent u voor of na 01.12.1955 geboren? Indien ja, wanneer was uw eerste jaar van minstens 104 voltijdse dagen gewerkt of gelijkgesteld? Heeft u daarna altijd minstens 104 voltijdse dagen per jaar gewerkt of gelijkgesteld? Heeft u ook in Nederland gewoond of enkel in België?

Dank bij voorbaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Liam10
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2020 20:04

Ik ben geboren na 1955, mijn eerste 104 voltijdse dagen heb ik gemaakt in 1984. Daarna heb ik altijd voltijds gewerkt. Ik heb in Nederland gewoond in 1985 en 1986. Verder mijn hele leven in België.
Bedankt voor uw moeite.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2020 22:48

Gezien u op 01.12.2015 niet aan de voorwaarden voldoet voor een Belgisch rustpensioen, zal u tot de AOW-leeftijd enkel uw strikt Belgisch recht uitbetaald krijgen, dus voor de jaren dat u in België gewerkt heeft. Voor de jaren dat u in Nederland gewerkt heeft als grenswerknemer, zal u pas op AOW-leeftijd gerechtigd worden op een eventuele aanvulling tot het zogenaamde intern recht, minus de Nederlandse AOW én het Nederlands aanvullend pensioen. U mag op 65 jaar of na een beroepsloopbaan van 45 jaar, uw Belgisch rustpensioen onbeperkt cumuleren met een beroepsactiviteit. Tot AOW-leeftijd zal een aanvullend pensioen uit Nederland ook geen invloed hebben op het brutobedrag aan Belgisch pensioen. Als u niet in Nederland werkt, zal u ziekenfondsverzekerd zijn in en ten laste van België ingevolge uw Belgische loopbaan en zal een eventueel aanvullend pensioen uit Nederland, bruto=netto uitbetaald worden. De ziv-bijdrage en eventueel sol.bijdrage zal berekend worden op de totale som van uw Belgisch rustpensioen en uw aanvullend pensioen uit Nederland, en later op AOW-leeftijd, ook op het AOW-pensioen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Liam10
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 feb 2020 22:54

Dank je wel voor dit duidelijk en volledig antwoord!

Terug naar “Pensioenen”