pensionering onderwijs

Sandraatje
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

pensionering onderwijs

#1 , 08 feb 2020 13:18

Beste

Vanaf wanneer heb je recht op een "minimumpensioen" bij het verplicht op medisch pensioen gaan in het onderwijs? (basisbedrag + premie)

Klopt het dat het een ander bedrag is bij gehuwd of "wettelijk samenwonend"? (basisbedrag + premie)

Wordt het bedrag berekend op het loon van de laatste 5 jaar of 10 jaar?

Wat met de berekening met een halftijds Verlof voor verminderde prestaties? (Dit zou meetellen voor je pensioen, maar nu is dit blijkbaar nog niet beslist...).

Duurt het lang eer ik een pensioen zou ontvangen? Blijf ik ondertussen mijn wachtgeld ontvangen? Mag ik dat dan behouden of moet ik het verschil terugstorten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 10 feb 2020 07:27

Beste Sandraatje

Op dit moment is het minimumbedrag voor een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid minstens € 1.365,66 en maximum € 1.920,12 voor een voltijds ambt. Ben je gehuwd en heeft je partner geen inkomsten, dan verhoogt dit bedrag tot minstens € 1.707,04 en maximum € 2.400,15.
Dit zijn bruto maandbedragen.
Het bedrag wordt berekend op de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar, en mag niet meer bedragen dan 75 % van het maxumumbedrag van uw laatste weddeschaal.

De pensioenreglementering kent op dit ogenblik geen wettelijke samenwoning. Dit betekent dat bij wettelijke samenwoning het bedrag als alleenstaande wordt toegekend.
In geval van huwelijk wordt bij de bepaling van het supplement minimum (niet met het eigenlijke pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid) ook rekening gehouden met de inkomsten van de huwelijkspartner.

Bedraagt het verlies van uw zelfredzaamheid minstens 12 punten, dan hebt u mogelijk ook recht op een supplement zware handicap.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Sandraatje
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2020 11:18

Beste Felix

Alvast bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord!

Ik heb een jaar halftijds een Verlof Verminderde Prestaties genomen, op dat moment werd gezegd dat dit zou meetellen voor het pensioen. Momenteel is dat niet zo? Of wel omdat het wettelijk nog niet in orde is?

Momenteel ontvang ik wachtgeld. Blijf ik dit ontvangen tot ik een pensioen ontvang? Moet ik dan het verschil terugbetalen?

Alvast bedankt!
Sandraatje

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 10 feb 2020 14:02

Beste Sandraatje

Voor zover ik kon nagaan is de invloed van de verlofstelsels verlof voor verminderde prestaties (VVP) en verlof voor verminderde prestaties om medische redenen (VVP/MED) op het pensioen nog altijd niet wettelijk geregeld.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 18 feb 2020 09:44

Beste

Actualisering van de informatie.

De VVP (zonder thema) komt niet in aanmerking voor het pensioen, noch voor de te bewijzen minimale beroepsloopbaan om vervroegd met pensioen te kunnen gaan, noch voor het pensioenbedrag.
Volgens de verkregen informatie is de kans klein dat dit zou gebeuren.

VVP om medische redenen wordt als een aanneembare periode aanzien en komt dus wel in aanmerking als loopbaan voor de vervroegde pensionering, en wordt ook in rekening gebracht voor het pensioenbedrag.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”