Pensioen

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 29 jan 2020 13:12

Geachte

Ik ben vroeg met deze vraag, ik ben pas 32, maar vroeg mij het volgende af.

Voorlopig werk ik progressief. Ik werk dus haltijds bij een werkgever en krijg een opleg door het ziekenfonds. Binnen een paar jaar loopt dat af. Voorlopig tellen deze jaren dus als 'voltijds gewerkt mee voor mijn pensioen (voor mijn ziekte werkte ik fulltime).

Mijn vraag is dan ook de volgende; binnenkort start ik bij een andere werkgever , als actieve nachtdienst in de zorg. Ook weer part time. Ik werk per maand 7 nachten van 10uur. In theorie ben ik aanvaard als part timer, echter werk ik meer uren dan de gevraagde 7,6 inmijn sector per dag (rusthuis, fulltime is 38u per week) . Ik las dat voor een volledig pensioen, men minstens 104 dagen per jaar moet kunnen aantonen.

Ik vraag mij dan ook af of ik met deze part time job, na afloop progressieve tewerkstelling, ik aan voldoende dagen kom om een volledig pensioen te ontvangen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2020 13:56

Sorry dat ik u moet teleurstellen. De 104 dagen voltijds-regel geldt voor de bepaling van de loopbaanvoorwaarde van een vervroegd pensioen, niet voor de bepaling van de hoogte van het pensioenbedrag. Voor een volledig pensioen moet je dan ook 14040 voltijdse dagen bewijzen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2020 14:17

Ah, dan heb ik dat verkeerd opgevat.
Is er een mogelijkheid om te laten berekenen wat mijn pensioen dan we zou bedragen als ik effectief deelstijds zou blijven werken?Uiteraard staat dat nu op My Pension, maar dit cijfer is nog gebaseerd op mijn progressieve tewerkstelling.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 30 jan 2020 08:02

Beste

Sommige ziekenfondsen en/of vakbonden kunnen een raming van je toekomstig pensioenbedrag maken. Maar het resultaat is veel te onzeker.

Vooreerst zal deze raming gemaakt worden op een zeer kleine loopbaan. Volgens de huidige reglementering kan je ten vroegste op 67 met pensioen. Dit betekent dat je nog een loopbaan van minstens 35 jaar moet overbruggen. Niemand kan in de toekomst kijken, dus niemand weet hoe jouw beroepsloopbaan er in de toekomst uit zal zien. Niemand weet of je deeltijds zal blijven werken, niemand weet hoeveel je in de toekomst zal verdienen.

Hou er ook rekening mee dat binnen dit en 35 jaar de pensioenreglementering nog heel wat aanpassingen zal ondergaan. Deze zullen een invloed hebben op de ingangsdatum van je pensioen, op de berekening van je pensioen (een pensioen op basis van punten??), op het pensioenbedrag, ...
De onzekerheden zijn dus veel te groot om beslissingen te nemen op basis van een raming op dit moment.

De grootste kans om later een "groot" pensioen te bekomen is waarschijnlijk zoveel mogelijk werken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”