pensioenberekening

ponderosa
Topic Starter
Berichten: 14

pensioenberekening

#1 , 04 jan 2020 17:46

Mijn vader is enkele maanden geleden overleden.
Volgens mypension.be is het dossier voor berekening van het overlevingspensioen van mijn moeder nog steeds in behandeling.
Wat ik wel kan terugvinden is dat zij in de jaren '70 enkele jaren als zelfstandige gewerkt heeft en hiervoor al recht heeft op 25€ pensioen.
Vragen
  • deze 25€ komt bovenop het overlevingspensioen?
  • Deze 25€ werd niet uitgekeerd gedurende de voorgaande jaren, enkel het pensioen van mijn vader werd uitgekeerd. Kan mijn moeder (nu 80) hierop nog aanspraak maken met terugwerkende kracht vanaf de wettelijke pensioenleeftijd?
  • Kan dit in conflict komen met het weduwenpensioen

Dank voor uw reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2020 18:04

Het persoonlijk rustpensioen aan uw moeder werd niet uitbetaald omwille van het feit dat het gezinspensioen aan uw vader voordeliger was. Uw moeder zal nu gerechtigd worden op een overlevingspensioen (= bedrag alleenstaande, dus : 1.25 en dit bedrag kan zij cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van 110% van het overlevingspensioen toekenbaar voor een volledige loopbaan, dus bedrag x omgekeerde loopbaanbreuk x 1.10. Dit recht ontstaat op datum van ingang overlevingspensioen, dus eerste van de maand volgend op de maand van overlijden indien het huwelijk niet ontbonden werd door echtscheiding.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”