IGO

IGO

Miatje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

IGO

#1 , 18 dec 2019 01:07

Hallo, momenteel ontvang ik IGO  (alleenstaand)

Door scheiding (20 jaar geleden) heb ik een half huis en vruchtgebruik. 

Wat gebeurt er met mijn IGO als het huis verkocht wordt en ik met mijn deel van verkoop, een andere woonst koop, samen met mijn niet inwonende kinderen, die financieel bijleggen bij de aankoop ?


Dank u vriendelijk 

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 18 dec 2019 07:57

Beste

Bij de verkoop van het huis, wordt het bedrag dat u ontving voor uw gedeelte als bestaansmiddel in aanmerking genomen.
De pensioenkas zal u vragen uw aandeel aan te tonen met officiële documenten, waaronder de verkoopakte.

Gebruik je de opbrengst om een nieuwe woning te kopen, dan spreekt men van een wederbelegging.
De wederbelegging geldt enkel en alleen wanneer het gaat om de opbrengst van de afstand van het woonhuis van de aanvrager (en/of de huwelijkspartner of wettelijk samenwonende met wie dezelfde hoofdverblijfplaats wordt gedeeld). Heet moet hierbij dus gaan over de woning die je zelf bewoont.

Bijkomende voorwaarden:
- je mag geen ander bebouwd onroerend goed bezitten (het bezit van andere onbebouwde onroerende goederen is wel toegestaan);
- de opbrengst moet geheel of gedeeltelijk in het vermogen worden teruggevonden. Concreet betekent dit dat de gelden van de afstand in een ander roerend of onroerend goed moet wederbelegd zijn. Het bewijs van een band tussen de verkoop en het roerend vermogen moet worden geleverd door de aanvrager.

Zijn aftrekbare kosten bij wederbelegging in een nieuw verworven onroerend goed:
- het bedrag van de aankoopprijs van de woning
- de notariskosten
- administratiekosten
- de registratiekosten
- beschrijf of BTW

De kosten van een immobiliënkantoor zijn NIET aftrekbaar bij wederbelegging in een nieuw verworven onroerend goed.

Indien de te verkopen woning niet door u wordt bewoond, of als u de opbrengst enkel als roerend kapitaal bewaard (bijvoorbeeld op een spaarrekening zet), dan wordt er jaarlijks een klein forfaitair gedeelte van het bedrag in mindering gebracht. Dit wordt abattementen genoemd.

Op de al dan niet belegde roerende kapitalen wordt, na aftrek van de verschillende vrijstellingen, rekening gehouden met:
 4 % van de schijf gelegen tussen € 6.200 en € 18.600 (dus op maximaal € 12.400)
 10 % van de kapitalen boven € 18.600
Deze berekeningswijze geldt ook voor liggende gelden, aandelen, obligaties, beleggingsfondsen, aandelenportefeuilles, …

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 18 dec 2019 17:44

Ik wil nog even aanvullen dat een "wederbelegging" tegenwoordig gewoon mogelijk is op alle verkopen, en dus niet enkel op het enige onroerend goed. Je mag er dus meerdere hebben.

Dat werd enige tijd geleden aangepast.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”