werknemerspensioen

Monique7
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

werknemerspensioen

#1 , 09 dec 2019 18:39

Ik heb een gemengde loopbaan, werknemersloopbaan en een ambtenaren-loopbaan.
Momenteel ben ik nog tot 2022 op VVP, "verlof voorafgaand aan het pensioen", bij de ambtenaren.
Op 1 juni 2022 kan ik mijn ambtenaren pensioen opnemen, en dan heb ik ook 20 jaar dienst bij de overheid.
Die 20 jaar is belangrijk die wil ik niet verspelen.

Nu ben ik langs de pensioendienst geweest, en daar zeggen zij dat ik 45 jaar dienst heb, en ik op 1 juni 2020 op pensioen kan gaan.
Maar ik wil tot 2022 wachten voor mijn ambtenaren-pensioen.
Dus op 1 juni 2020 heb ik een loopbaan van 27 jaar als werknemer en 18 jaar als ambtenaar.

Langs de andere kant door die 45 dienstjaren en mag ik onbeperkt bijverdienen.
De bediende van het ambtenaren-pensioen geeft daarmee aan van toch al mij pensioen van werknemer aan te vragen en op te nemen omdat ik onbeperkt mag bijverdienen.
En mijn ambtenaren-loopbaan verder te laten lopen tot 1 juni 2022.


Mijn vraag is dan,

Kan men het werknemerspensioen al opvragen terwijl ik langs de andere kant nog een ambtenaar ben in VVP omdat ik onbeperkt mag bijverdienen.
Waar doe ik het best mee, of waarmee heb ik het meeste voordeel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2019 14:03

Het verlof voorafgaand aan pensioen wordt niet beschouwd als een vervangingsinkomen, maar wel als een beroepsinkomen. Dit betekent dat de regels toegelaten arbeid van toepassing zijn. Bij een loopbaan van 45 jaar of vanaf 01.01 van het jaar waarin men 65 jaar wordt, mag men onbeperkt cumuleren met een beroepsinkomen, dus ook met verlof voorafgaand aan pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”