pensioenleeftijd op MyPension.be

licious
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioenleeftijd op MyPension.be

#1 , 12 sep 2019 12:03

Dag iedereen,

Recent zit ik op enkele dossiers te werken waarbij ik in aanraking kom met vragen over pensioen en tijdskrediet landingsbaan.

Ik heb echter iemand die op dit moment 57jaar is en meer dan 35 jaar beroepsverleden kan aantonen. Op dit moment kan de persoon dan ook in een halftijdse landingsbaan gaan met uitkering van RVA (hierover heb ik geen vragen).
Ik kreeg echter de vraag of datum van pensioen, 1/05/2024, dat op MyPension.be staat, deze kan opschuiven door nieuwe wetgeving of dat deze effectief vaststaat en dat de persoon er nu zeker van kan zijn dat die dan op (vervroegd?) pensioen kan gaan.

Kan iemand me zeggen of deze persoon zeker mag zijn van deze datum of niet en voor welke redenen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en inzichten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2019 14:08

Vanaf het ogenblik dat een loopbaanjaar bestaat uit minstens 104 voltijdse dagen of minstens 13 uur per week als werknemer gedurende het volledige jaar of betrokkene twee kwartalen zelfstandige bewijst met rechtgevende kwartaalbijdragen op pensioen, wijzigt de vroegste P-datum niet. Het is enkel het bedrag dan kan wijzigen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 17 sep 2019 12:31

Ik kreeg echter de vraag of datum van pensioen, 1/05/2024, dat op MyPension.be staat, deze kan opschuiven door nieuwe wetgeving of dat deze effectief vaststaat en dat de persoon er nu zeker van kan zijn dat die dan op (vervroegd?) pensioen kan gaan.
Beste licious

Alhoewel 2024 niet meer zo heel ver is, is het steeds mogelijk dat nieuwe wetgeving een invloed heeft op de ingangsdatum van het pensioen.
De gegevens op Mypension zijn gebaseerd op de huidige wetgeving. Bij een veranderende wetgeving zullen ook de gegevens in Mypension worden aangepast.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”