Grensarbeiderpensioen

Martine_L.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Grensarbeiderpensioen

#1 , 01 sep 2019 17:20

Geachte,

Graag had ik vernomen of ik sinds de wijziging van 01-12-2015 wel of niet in aanmerking kom voor een grensarbeiderpensioen.

Mijn situatie is als volgt,
- Geboortedatum : 17-03-1967
- Verwachte AOW/pensioendatum : 17-12-2034

Loopbaan :
- Zelfstandige activiteit in België van 1985 t/m 2001
- In loondienst bij een Nederlandse werkgever (grensarbeider) van 2001 t/m heden.

Sinds heel mijn leven heb ik in België gewoond.
Bij mijn Nederlandse werkgever bouw ik geen aanvullend pensioen op.

Inmiddels heb ik 2x RVP, SVB en BBZ (Bureau Belgische Zaken) gecontacteerd met mijn vraag.
Hun antwoord was uniform :
a. Het grensarbeiderpensioen is een gunstmaatregel van België dat wegens bezuinigingen op 01-12-2015 werd uitgedoofd.
b. Omdat ik per die datum de (vervroegde) pensioenleeftijd niet had bereikt ik ook niet in aanmerking kom voor een overgangsmaatregel.
(Als tip kreeg ik mee om op mypension.be mijn buitenlandse dienstjaren alvast te laten inlezen)

Echter als ik de antwoorden op dit forum doorneem, en zelf nog wat bijkomend research doe, denk ik dat ik wel recht heb op een grensarbeiderpensioen weliswaar minus een aanvullend pensioen (nieuwe rekenregels) maar zoals reeds gezegd zijnde dit heb ik niet.

Hierbij mijn vragen :
1. Kom ik nog in aanmerking voor een grensarbeiderpensioen?
2. Is dit een wettelijk recht of kan het zo zijn dat tegen 2034 ook dit mij wordt ontnomen en ik het moet stellen met mijn pensioen als zelfstandige (€ 157;-) + AOW (2% per jaar opbouw * 33 dienstjaren NL is +/- € 540 ) = totaal € 697 bruto per maand?
3. Richting toekomst ik nog 15 jaar pensioenopbouw kan goedmaken met de juiste beslissing te nemen, blijven werken in Nederland of een dienstverband aangaan onder de Belgische sociale zekerheid?

Graag zie ik jullie antwoorden/mening tegemoet.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2019 17:32

Zie mijn antwoorden in uw topic.
Geachte,

Graag had ik vernomen of ik sinds de wijziging van 01-12-2015 wel of niet in aanmerking kom voor een grensarbeiderpensioen.

Mijn situatie is als volgt,
- Geboortedatum : 17-03-1967

- Verwachte AOW/pensioendatum : 17-12-2034 (huidige rechtsregels)
U was geen 60 jaar op 01.12.2015 en valt dus niet onder de oude regeling grensarbeiderspensioenen. U bent grensarbeider geworden voor 01.01.2015 en voldoet dus wel aan de voorwaarden van het grensarbeiderspensioen op AOW-leeftijd waarbij uw AOW en een aanvullend pensioen Nederland zal verrekend worden met de aanvulling tot het intern recht.
Loopbaan :
- Zelfstandige activiteit in België van 1985 t/m 2001, hiervoor kan u een rustpensioen krijgen op 65 jaar of vervroegd zodra u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet. Bij loopbaan van 45 jaar of op 65 jaar mag u onbeperkt bijverdienen.
- In loondienst bij een Nederlandse werkgever (grensarbeider) van 2001 t/m heden.
AOW op AOW-leeftijd.
Sinds heel mijn leven heb ik in België gewoond, dus grensarbeid
Bij mijn Nederlandse werkgever bouw ik geen aanvullend pensioen op.
waarom bouwt u geen aanvullend pensioen op? Dit verwondert mij ten zeerste.

Inmiddels heb ik 2x RVP, SVB en BBZ (Bureau Belgische Zaken) gecontacteerd met mijn vraag.
Hun antwoord was uniform :
a. Het grensarbeiderpensioen is een gunstmaatregel van België dat wegens bezuinigingen op 01-12-2015 werd uitgedoofd, dit is toch wel volkspraat.
b. Omdat ik per die datum de (vervroegde) pensioenleeftijd niet had bereikt ik ook niet in aanmerking kom voor een overgangsmaatregel. klopt, u was geen 60 jaar.
(Als tip kreeg ik mee om op mypension.be mijn buitenlandse dienstjaren alvast te laten inlezen) zou ik zeker doen, zo kan de vroegste pensioendatum vastgesteld worden.

Echter als ik de antwoorden op dit forum doorneem, en zelf nog wat bijkomend research doe, denk ik dat ik wel recht heb op een grensarbeiderpensioen weliswaar minus een aanvullend pensioen (nieuwe rekenregels) maar zoals reeds gezegd zijnde dit heb ik niet.

Hierbij mijn vragen :
1. Kom ik nog in aanmerking voor een grensarbeiderpensioen? Ja op AOW-leeftijd
2. Is dit een wettelijk recht of kan het zo zijn dat tegen 2034 ook dit mij wordt ontnomen en ik het moet stellen met mijn pensioen als zelfstandige (€ 157;-) + AOW (2% per jaar opbouw * 33 dienstjaren NL is +/- € 540 ) = totaal € 697 bruto per maand? het bedrag aan rpz is mijn inzien sowieso fout, dus zo vlug mogelijk Nederlandse loopbaangegevens implementeren in my pension of doorgeven via mail.
3. Richting toekomst ik nog 15 jaar pensioenopbouw kan goedmaken met de juiste beslissing te nemen, blijven werken in Nederland of een dienstverband aangaan onder de Belgische sociale zekerheid? Een Belgische tewerkstelling als werknemer levert mijn inzien meer mogelijkheden op.

Graag zie ik jullie antwoorden/mening tegemoet.
Alvast bedankt!
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2019 14:52

Ik merk dat ik mijn antwoorden niet kan corrigeren. Om alle misverstanden te vermijden, een kleine aanvulling, verduidelijking ( dit is toch wel een serieus minpunt op dit forum, misschien een tip voor de moderatoren....)

Gezien u geen 60 jaar was op 01.12.2015 en dus niet voldeed aan de leeftijdsvoorwaarde vervroegd pensioen, komt u niet in aanmerking voor een grensarbeiderspensioen voor de wettelijke buitenlandse pensioenleeftijd.

Gezien u echter voor 01.01.2015 reeds grensarbeider was, voldoet u wel aan de overgangsmaatregel grensarbeiderspensioen op AOW-leeftijd waarbij in tegenstelling met het oude systeem, zowel het buitenlands wettelijk als buitenlands bovenwettelijk pensioen worden afgetrokken van de aanvulling tot intern recht.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”