Overlevingspensioen in het buitenland

jempi71
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen in het buitenland

#1 , 22 aug 2019 04:34

Best forum gebruikers,

Ik ben reeds een aantal jaren gepensioneerd en heb de Belgische nationaliteit, mijn vrouw heeft de Thaise, daar zij echter tot aan mijn pensioen in België gewoond heeft beschikt zij ook over een rijksregister nummer. Nu mijn vraag is de volgende als ik kom te overlijden heeft zij dan recht op een overlevingspensioen en moet zij indien ze aan al de voorwaarden voldoet jaarlijks terugkeren naar België om te bewijzen dat ze nog in leven is of krijgt ze net als ik nu een levensbewijs toegestuurd dat ze moet laten invullen en terug moet sturen? Het is me niet echt duidelijk op de site van de pensioendienst. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 22 aug 2019 08:09

Beste

Indien uw echtgenote, na uw overlijden voldoet aan de voorwaarden (bvb. naar leeftijd, betaalbaarheid, duur van het huwelijk, ...) verkrijgt zij recht op een overlevingspensioen, ook al woont ze in Thailand.

Om recht te hebben op een overlevingspensioen moet u in principe minstens 1 jaar wettelijk gehuwd zijn. Op deze regel bestaat een aantal afwijkingen.

Bij een eventueel overlijden dit jaar, moet uw echtgenote 47 jaar om recht te verkrijgen op een overlevingspensioen. Bij een overlijden in 2020 wordt deze leeftijd met 6 maanden verhoogd. Ook de volgende jaren komt er steeds 6 maanden bij, zodat bij een eventueel overlijden in 2025 uw echtgenote op dat ogenblik al minstens 50 jaar moet zijn om een overlevingspensioen te kunnen verkrijgen.

Net zoals u zal zij de nodige levensbewijzen ontvangen. Zij moet zich hiervoor niet naar België begeven.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2019 12:09

Indien de langstlevende echtgenote niet aan de leeftijdsvoorwaarde voor een overlevingspensioen zou voldoen, kan zij rechten openen op een overgangsuitkering:

Heb ik recht op een overgangsuitkering?
U hebt als langstlevende huwelijkspartner recht op een overgangsuitkering wanneer u voldoet aan volgende voorwaarden:
U hebt niet de minimumleeftijd op het moment van overlijden om een overlevingspensioen te ontvangen. Is uw huwelijkspartner overleden in 2019? Dan is de minimumleeftijd 47 jaar. Bekijk de minimumleeftijden voor andere jaren.
en
U was minstens 1 jaar getrouwd (of u zit in een gelijkgestelde situatie).
en
U bent niet hertrouwd.
en
U bent niet veroordeeld voor misdrijven tegenover uw overleden huwelijkspartner (zie artikel 727, § 1, 1° of 3° van het Burgerlijk Wetboek).

Situaties die de wet gelijkstelt met 1 jaar huwelijk
U was geen volledig jaar getrouwd? Dan hebt u misschien toch recht op een overgangsuitkering, als u voldoet aan 1 van deze voorwaarden:

U woonde voor het huwelijk al wettelijk samen. En de periode van wettelijke samenwoonst en het huwelijk samen is minstens 1 jaar en werd niet onderbroken.
of
U was gehuwd op het moment van overlijden en het overlijden is het gevolg van een ongeval of een beroepsziekte na de huwelijksdatum.
of
Er is een kind geboren uit uw huwelijk of uit uw wettelijke samenwoning.
of
U krijgt binnen de 300 dagen na het overlijden van uw huwelijkspartner een kind.
of
Er was op het ogenblik van het overlijden een kind ten laste waarvoor u of uw huwelijkspartner kinderbijslag kreeg.
Werkte u of uw huwelijkspartner als vastbenoemd ambtenaar en heeft het huwelijk geen jaar geduurd? Dan hebt u gedurende 1 jaar recht op een tijdelijk overlevingspensioen.

Hoe lang krijg ik een overgangsuitkering?
U krijgt de overgangsuitkering vanaf de maand die volgt op het overlijden en gedurende:

12 maanden;
of
24 maanden, als
o u op het moment van het overlijden een of meerdere kinderen ten laste hebt waarvoor u of uw huwelijkspartner kinderbijslag ontving
of
er een kind geboren wordt binnen de 300 dagen na het overlijden.
Opgelet! U moet uw aanvraag binnen de 12 maanden na het overlijden indienen. We raden u dat ook aan als u recht hebt op een overgangsuitkering gedurende 24 maanden.

Wanneer u na deze periode van 12 (of 24) maanden geen werk hebt, dan hebt u onmiddellijk en zonder wachttijd recht op een werkloosheidsuitkering.

Uw overlevingspensioen zullen we schorsen tot wanneer uw eigen rustpensioen ingaat.

Hoeveel overgangsuitkering krijg ik?
We berekenen de overgangsuitkering grotendeels op dezelfde manier als het overlevingspensioen, op basis van de loopbaan van uw overleden huwelijkspartner.

Uw overleden huwelijkspartner heeft gewerkt als werknemer?
Uw overleden huwelijkspartner heeft gewerkt als ambtenaar?
Enkele verschillen:

Het bedrag van de overgangsuitkering wordt berekend op basis van de lonen van uw overleden huwelijkspartner. Wanneer het loon van uw overleden huwelijkspartner lager is dan het gewaarborgd minimumloon, dan vervangt de Pensioendienst het loon door het gewaarborgd minimumloon.
De regels voor het minimumpensioen gelden niet voor de overgangsuitkering (enkel voor werknemers).
De langstlevende huwelijkspartner ontvangt de volledige overgangsuitkering. Er is geen verdeling met wezen of (uit de echt gescheiden) huwelijkspartners uit een ander huwelijk.
Op de overgangsuitkering passen we geen perequatie toe.

Kan ik mijn overgangsuitkering combineren met iets anders?
U kunt uw overgangsuitkering combineren of cumuleren met een:

beroepsactiviteit;
vergoeding wegens ziekte, invaliditeit of onvrijwillige werkloosheid in toepassing van een Belgische of buitenlandse regeling op het vlak van sociale zekerheid;
uitkering wegens het verminderen van arbeidsprestaties, loopbaanonderbreking of tijdskrediet, Vlaams Zorgkrediet;
rustpensioen wegens gezondheidsredenen of lichamelijke ongeschiktheid (enkel als ambtenaar);
overlevingspensioen of gelijkaardige uitkering op basis van de activiteit van dezelfde overleden huwelijkspartner in een Belgische of buitenlandse regeling van sociale zekerheid.
Meer informatie over de combinatie met een overgangsuitkering

Enkel voor ambtenaren:
Bent u als langstlevende huwelijkspartner gepensioneerd wegens lichamelijke ongeschiktheid? Dan kunt u dit pensioen combineren met de overgangsuitkering. U ontvangt het overlevingspensioen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de stopzetting van uw overgangsuitkering.

De regels om uw pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid te combineren met een overgangsuitkering of een overlevingspensioen zijn hetzelfde. Het zijn de regels van een combinatie tussen een overlevingspensioen en een rustpensioen die we toepassen.

Meer informatie over de combinatie van uw overlevingspensioen met uw pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid.

Hoe vraag ik de overgangsuitkering aan?
U kunt uw overgangsuitkering op verschillende manieren aanvragen.

Als u uw aanvraag binnen de 12 maanden na het overlijden doet, dan zal de overgangsuitkering ingaan de 1e dag van de maand van het overlijden.

Voorbeeld:

Uw huwelijkspartner overleed in januari 2019.
U doet uw aanvraag in december 2019.
Dan hebt u retroactief recht op de overgangsuitkering vanaf 01/01/2019.
Dient u uw aanvraag in buiten die termijn van 12 maanden na het overlijden, dan hebt u:

geen recht meer op een overgangsuitkering als u geen kinderen ten laste hebt;
nog recht op de resterende maanden van de overgangsuitkering als u kinderen ten laste hebt (24 maanden – de maanden die al verstreken zijn).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2019 08:16

Als ik de regelgeving goed begrepen heb, maak ik hieruit op dat in 2031 mijn (eveneens Thaise) echtgenote minimaal 53 jaar moet zijn om recht te bebben op een overlevingspensioen?
In feite is haar leeftijd dan reeds 65 j.. De vraag die ik mij stel is de volgende: is er een (in de huidige regelgeving) een bovengrens aan de leeftijdsvereiste van de overlevende echtgenote?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2019 09:57

In de Belgische wetgeving is er geen bovengrens leeftijd, wel een ondergrens om recht te hebben op een overlevingspensioen. De overgangsuitkering gaat over in een overlevingspensioen op de pensioenleeftijd rustpensioen. In Nederland is er geen bovengrens voor de bovenwettelijke aanvullende pensioenen. Er is wel een bovengrens voor de wettelijke Anw-uitkeringen, nl. de AOW-leeftijd. Het recht op een Belgisch overlevingspensioen is levenslang zolang met voldoet een de voorwaarde van niet hertrouwen. Bij overschrijding van de grens toegelaten arbeid met 100% wordt het overlevingspensioen opgeschort. De grens (minimum) is 50 jaar (2025) ingevolge een arrest van het Grondwettelijk Hof.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2019 08:23

Ik heb mij blijkbaar ietwat onduidelijk uitgedrukt met het vermelden van een bovengrens!?
Wat ik bedoelde, is indien de rechthebbende echtgenote eenmaal een bepaalde leeftijd bereikt heeft (bvb 67 jaar), het jaarlijks toevoegen van 6 maand dan ook stopt?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2019 11:30

Eenmaal 50 jaar oud op het ogenblik van overlijden, worden er geen maanden meer bijgevoegd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”