Pensioen krijgen door overleden vader

Amibargi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen krijgen door overleden vader

#1 , 28 jul 2019 15:35

Beste,

Toen ik 3 jaar was, is mijn vader overleden. Hij had een Russische nationaliteit, mijn moeder heeft een belgische nationaliteit gekregen toen ik 9 jaar was.

Mijn vader heeft altijd in Rusland gewerkt en gewoond.

Onder tussen ben ik al 22, mijn vraag is heb ik of mijn ma recht op overleidenispensioen of weduwe pensioen door mijn vader?
Van 9 jaar tot 18 jaar of van 3 jaar tot 18 jaar ?

alvast bedankt voor uw reactie

mvg A

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 31 jul 2019 08:05

Beste

Ik ben niet op de hoogte van de Russische pensioenreglementering.
Je kan altijd navraag doen op de Russische ambassade of op het Russisch consulaat. Indien ze je geen conrecte informatie kunnen geven, kan je bij hen zeker de nodige contactgegevens verkrijgen van een Russische pensioeninstelling.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2019 14:49

In aanvulling op Felix. Ook ik ken de Russische pensioenwetgeving niet. Wel weet ik dat de aanvraag rechtstreeks in Rusland moet gebeuren en dat onze Belgische instellingen hier niet in tussenkomen. Verder meen ik dat het Russisch staatspensioen niet exporteerbaar is. Er is geen sociaal zekerheidsverdrag met Rusland.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 31 jul 2019 15:13

Ik ken de Russische wetgeving inzake pensioen wel . Er is een centrale databank in Moskou waar je met zulke vragen terecht kan . De gesprekken worden opgenomen om later nog duidelijker antwoord te krijgen . Vragen moeten wel in het Russisch . Maar zelfs dat regel ik .

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 jul 2019 15:44

De gesprekken worden opgenomen om later nog duidelijker antwoord te krijgen
Van de KGB?

willyboy
Berichten: 897

#6 , 31 jul 2019 16:57

Uw opgenomen gesprek krijgt een nummer . Met dit nummer is uw gestelde vraag vlugger terug te vinden . Van sommige dingen hebben we hier nog veel te leren .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2019 17:00

Als u de Russische pensioenwetgeving kent, zou u toch een antwoord moeten kunnen geven op de vraag van de TS. Tevens kan je dan met zekerheid antwoorden of dit pensioen exporteerbaar is. Ik weet niet hoe Felix dit ziet, maar ik ben toch wel benieuwd naar uw antwoord aan de TS.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

willyboy
Berichten: 897

#8 , 31 jul 2019 17:15

Na 8 augustus is er een antwoord . Het is dan ook een geval in uitzonderlijke situatie . Het gaat buiten de normale kennis van algemeen pensioen .

willyboy
Berichten: 897

#9 , 31 jul 2019 17:27

Belangrijke vraag aan t.s . Op moment van de dood van uw vader ...wat was de wettelijke toestand van uw vader in Rusland ? Gescheiden of gehuwd ? Of misschien nooit gehuwd .
Als niet wettelijk gehuwd voor Rusland is het antwoord negatief .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jul 2019 18:08

Willyboy heeft in Rusland gewoond en er zelfs 2 maal gehuwd geweest, en kent de taal .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

willyboy
Berichten: 897

#11 , 31 jul 2019 21:44

Heb er nooit gewoond . Maar algemene kennis van dit land is zeer hoog . Zelfs over hun pensioensysteem . Zo hangt het pensioen af van de plaats waar je woont . Zo betaald men een dubbel pensioen uit voor mensen die zeer noordelijk wonen . Heeft te maken met polaire nachten . Is off topic info . Anders gaf ik meer info.

willyboy
Berichten: 897

#12 , 01 aug 2019 13:58

Rusland en Belgie hebben geen bilaterale betrekkingen met mekaar .
De Russische overheid verstrekt geen informatie inzake uitbetalingen van pensioenen aan andere dan Rusland zelf . Finland is daar een uitzondering inzake Europese landen .
Info off topic . Een burger die gepensioneerd is in stad Moermansk en na zijn pensioen gaat wonen in Moskou verliest de helft van zijn pensioen . In stad Norilsk is het nog erger als men gaat wonen in andere stad na pensioen .
Nog info . Indien men pensioen heeft als straatveger ontvangt men 11000 roebel (130 euro). Het is bedrag om 1813 te bellen .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 aug 2019 14:07

De cruciale vraag in deze is of, indien er überhaupt recht zou bestaan op een pensioen uit Rusland, of dit wordt uitbetaald aan niet-onderdanen in het buitenland. Is het niet exporteerbaar dan heeft het voor de TS geen enkele zin om al deze moeite te doen, tenzij zij bereid zouden zijn om naar Rusland terug te keren. Ik denk echter niet dat dit de bedoeling is van betrokkene. Al het andere is inderdaad of the topic.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

willyboy
Berichten: 897

#14 , 01 aug 2019 17:24

Antwoord ...NEEN .
De vraagstelling is niet normaal . Vele zulke vragen moeten niet ernstig genomen worden . Het zijn uit vinger gezogen vragen om te zien wat erop geantwoord word .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 aug 2019 20:37

Ook gefingeerde vragen behoeven een correct antwoord, precies om te vermijden dat er foute conclusie getrokken worden. Dit is ook de reden waarom ik op de vlakte gebleven ben en ben blijven doordrammen op de non-exporteerbaarheid van Russische pensioenen. Zowel Felix als ik hebben jarenlange ervaring met pensioenen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”