Vroeger op pensioen

nelly
Topic Starter
Berichten: 40

Vroeger op pensioen

#1 , 24 jul 2019 18:12

Dag

Mijn pensioen datum is 01/12/2020, dan ben ik 65jaar. Nu wordt mijn job echt veel te zwaar voor mij, ik geniet overlevingspensioen van mijn overleden man. Mijn werk is dus een bijverdienste.
Omdat ik 8 uren shifts moet werken gaat het minder en minder goed. Mijn werkgever kan dit niet aanpassen omdat er een roulatie is met anderen. Ik heb COPD en zware arthrose in mijn heup.
Ik zou graag in de maand mei 2020 stoppen met werken en weet dat ik met mijn overlevings pensioen verder moet tot einde december 2020..
Zouden die 6 maand dat ik voeger stop veel invloed hebben op mijn pensioen bedrag? En is het mogelijk dat ik zomaar stop met werken?
IK weet dat ik niet naar het ziekenfonds kan en niet op RVA kan omdat ik overlevingspensioen heb.
Dank voor eventuele raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2019 18:47

Beste, zoals u reeds eerder gemeld werd kan u uw overlevingspensioen cumuleren met uw eigen rustpensioen ten belope van 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Op my pension kan u zien hoe hoog uw eigen rustpensioen zal zijn op 65 jaar. Indien dit lager ligt dan uw huidig overlevingspensioen maakt het niet veel uit of u blijft verder werken of niet tot 65 jaar, gezien de beperking van 110%. U zal dus minstens 10% meer krijgen dan uw huidig bedrag aan overlevingspensioen. Indien u het overlevingspensioen nog niet gecumuleerd hebt met een werkloosheidsuitkeringen en/of een ziekte-uitkering, kan u desgevallend overwegen om uw overlevingspensioen gedurende max. al dan niet opeenvolgende maanden te cumuleren met een vervangingsinkomen, waarbij uw overlevingspensioen zal herleid worden tot het verminderd bedrag aan overlevingspensioen 745,57 EUR per maand aangevuld met uw uitkering. U moet er dan wel zeker van zijn dat de som van beide bedragen hoger ligt dan het huidig overlevingspensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 24 jul 2019 18:48

ik weet niet in welk bedrijf u werkt en wat u doet, maar kan de werkgever u geen aangepast werk geven of op een andere afdeling laten werken?

Reclame

nelly
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 26 jul 2019 14:54

Ik werk in een ziekenhuis maar in het restaurant en de keuken. Mijn werkgever doet zijn best maar mijn uren moeten ook passen in de roulatie met andere collega's. iedereen ook gelijk voor de wet, ze kunnen die niet aanpassen omdat ik als enige zo oud al ben, is ook maar een tewerkstelling van 34% dus zelfs geen part time, ik wel er wel al 10 jaar.

nelly
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 26 jul 2019 14:55

Marcus dank u wel voor de duidelijke informatie.

johangel
Berichten: 90

#6 , 26 jul 2019 23:09

Op 1 April 2021 zal ik op wettelijk pensioen moeten gaan.
Ik ga echter op 1 Mei 2020 op vervroegd pensioen.
Dat scheelt iets van een 30 euro bruto minder.
johan

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2019 06:58

Nelly, het essentiële verschil met Johangel is dat je niet eerder met pensioen kan en vooral dat je pensioen over deze periode is opgebouwd uit deeltijdse arbeid én je met je cumulatieplafond zit.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

nelly
Topic Starter
Berichten: 40

#8 , 28 jul 2019 18:58

Dank u wel Marcus, ik weet genoeg, ik zal in mei stoppen met werken.

Terug naar “Pensioenen”