miniumum pensioen?

Chris75
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

miniumum pensioen?

#1 , 10 jul 2019 19:55

Hallo, ik heb een vraag over het overlevingspensioen van mijn moeder (67 jaar), na het overlijden van mijn gepensioneerde vader op 27/6/19. Kort geschetst, mijn vader heeft +- 15 jaar als loontrekkende gewerkt, daarna een volledige loopbaan als zelfstandige. Mijn moeder heeft van 1969 tot 1976 als loontrekkende gewerkt, daarna huismoeder. Vanaf 2005 is zij ook zaakvoerder in onze vennootschap, doch onbezoldigd.
Vandaag krijg ik papieren van de pensioendienst dat zijn in totaal nog geen 600 € bruto pensioen zou krijgen. Mijn vader kreeg een gezinspensioen van +- 1800 € bruto (dus voor hem en mama). Kan het dan dat zij slechts 600 € bruto zou krijgen? Ik lees overal dat het minimum overlevingspensioen +- 1250 € is. Heeft iedereen sowieso recht op die +- 1250 bruto? Of zijn er weer aparte regelingen voor zelfstandigen? Kan u mij ook zeggen waar ik moet te rade gaan? Niemand kan toch leven van 600 eur in de maand ? Alvast bedankt voor de hulp ! Chris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 10 jul 2019 20:03

Chris,

Ik kan je gerust stellen. Je moeder zal twee beslissingen overlevingspensioen ontvangen. Eentje van de Federale Pensioendienst, stelsel werknemer en eentje van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der zelfstandigen, stelsel zelfstandige. De uitbetaling zal door één dienst gebeuren, nl. de Federale Pensioendienst. Zij zal haar overlevingspensioen kunnen cumuleren met haar eigen rustpensioen ten belope van 110% voor en volledige loopbaan. Zij zal meer ontvangen dan het minimum pensioen. Om het overlevingspensioen te kennen deel je het gezinspensioen door 1.25 en dit vermenigvuldig je met 110% om het maximumplafond te kennen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden?

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”