Overlevingspensioen

vermageren561
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen

#1 , 22 jun 2019 16:57

Mij man is 82 jaar altijd beroepsmilitair geweest
Ik werk nog deeltijds ben 52 jaar
Heb ik recht op een overlevingspensioën als ik blijf werken
Mijn man beweert dat ik zijn pensioen dat hij nu krijgt blijft behouden na zijn overlijden is dat zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 22 jun 2019 18:34

Gezien uw echtgenoot een ambtenarenpensioen geniet, wordt u bij zijn overlijden gerechtigd op een overlevingspensioen ten laste van de overheidssector. Dit bedrag is niet hetzelfde als zijn huidig rustpensioen. U voldoet aan de leeftijdsvoorwaarde van een overlevingspensioen. U dient uw activiteit tot de toegelaten grenzen te beperken. De toegelaten grens als werknemer en zonder kinderlast: 19.027 euro bruto per jaar, vakantiegeld, eindejaarspremie enz.. inbegrepen. Als zelfstandige zonder kinderlast betekent dit, 15.222 euro netto per jaar, dus na aftrek van bijdragen en lasten. U kan een verminderd overlevingspensioen (=basisbedrag IGO) cumuleren met een vervangingsinkomen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”