Gezinspensioen

JOBATOO
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen

#1 , 21 jun 2019 08:34

Een vraag over gezinspensioen. In 2012 ben ik gehuwd in Turkije met een Oekraïnse vrouw. Na veel poeha werd het huwelijk overgeschreven in Oostende, België dus. Echtgenote kreeg een rijksregisternummer en een verblijfsvergunning voor zes maanden. Na die zes maanden werd een nieuwe geweigerd omdat ik 20 euro werklozensteun tekort kwam. In Turkije hebben wij beiden een verblijfsvergunning en zijn ingeschreven in ons huis daar. Ikzelf heb nog steeds mijn domicilie in Oostende. Ik ben pas in rustpensioen sinds 1 juni en ondertussen is mijn dossier nog niet 100% klaar. Ik krijg geen gezinspensioen ! Erg wel en zeker discriminerend. Na het verkrijgen van de overheid om te bouwen en nadien heeft mijn vrouw geen enkel recht en ikzelf ook niet. Mijn vrouw kan en mag niet werken in Turkije. De situatie is ontstaan door de weigering verlenging verblijfsvergunning. Volgens pensioensdienst zijn we feitelijk gescheiden, ondanks wij beiden een verblijfsvergunning hebben op hetzelfde adres in Turkije. Volgens de wet voldoen wij wel om een gezinspensioen te verkrijgen. Mijn angst is als mij iets overkomt mijn vrouw geen enkele uitkering zal bekomen. Uiteindelijk had ik hetzelfde voor met de RVA. Via arbeidsrechtbank was het bewezen dat ze ten mijn laste is, maar dit duurde wel vier jaar.... Iemand die raad weet ? Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 21 jun 2019 11:26

Beste, het gezinspensioen is enkel betaalbaar als de huwelijkspartners op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd. Is dit niet het geval dan wordt u als feitelijk gescheiden levend beschouwd. Dan is ofwel het pensioen als alleenstaande betaalbaar of de helft van het gezinspensioen indien de andere huwelijkspartner aan de betaalvoorwaarden voldoet. U dient dan ook de regels van de pensioenwetgeving volgen. Het moet gaan om een erkend huwelijk gaan, beiden op hetzelfde adres gedomicilieerd of ieder de helft in geval van feitelijke scheiding en beiden voldoen aan de betaalvoorwaarden van een pensioen.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 28 jun 2019 11:15

Beste

Een korte aanvulling op de info van collega Mathieu Rutten.

Ik heb de indruk dat je momenteel feitelijk gescheiden bent omdat u gedomicilieerd bent in Oostende, en uw echtgenote in Turkije.
Volgens de pensioenkas bent u dan feitelijk gescheiden.

In geval van feitelijke scheiding behoudt uw huwelijkspartner het recht op een overlevingspensioen in geval u voor haar overlijdt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”