PENSIOEN

THU21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

PENSIOEN

#1 , 04 jun 2020 14:17

Geachte,
Grensarbeider , werkend in Nederland en wonen in Belgie.
Ik heb gewerkt in Belgie van 1977 tot 2001. Van 2001 tot 03-06-2020 heb ik in Nederland gewerkt. Vanaf 06-2020 krijg ik een IVA-uitkering vanuit Nederland (invaliditeitsuitkering pro-rata en ontslagen door werkgever in Nederland). Ben nu 63 jaar en bouw dus in Nederland geen AOW meer op. Tellen nu de volgende 2 jaar nog mee voor Belgisch pensioen (verplicht pensioen op 65).
Bestaat er nog zo iets als grensarbeiderspensioen en hoe wordt mijn Belgisch pensioen berekend ?
Mijn AOW leeftijd is 67 (tot dan IVA-uitkering Nederland) .Op wat heb ik recht tussen mijn 63 en 65 jaar en van 65 tot 67 jaar ?
Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2020 21:54

Beste, u voldoet niet aan de voorwaarden van een intern recht pensioen voor de AOW-leeftijd. Ik raad u aan om een aanvraag om rustpensioen in te leiden. U kan nl. een Belgisch rustpensioen cumuleren met een Nederlandse Iva-uitkering. Deze Iva-uitkering wordt immers beschouwd als een pensioen. Gezien er geen intern rechtbetaling is, heeft deze IVA-uitkering ook geen invloed op het Belgisch strikt Belgisch rechtpensioen.
U bouwt geen pensioen meer op in België en ook niet in Nederland, gezien u een uitkering uit Nederland ontvangt en in het buitenland woont. U kan natuurlijk altijd toetreden tot de vrijwillige verzekering in Nederland, maar ik betwijfel de zin hiervan. Indien u gerechtigd wordt op een Belgisch rustpensioen op Belgische tijdvakken, hetgeen het geval is, wordt u bij wonen in België verplicht ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België en wordt uw IVA-uitkering bruto=netto.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

THU21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2020 15:25

Ok bedankt.
Ik heb vernomen dat als mijn pro-ratering in orde is en ik invaliditeit van zowel Belgie als Nederland zou krijgen (omdat ik in beide landen gewerkt heb) dan zou ik Belgisch ziekenfonds verzekerd zijn en dan zouden mijn laatste 2 jaren met terugwerkende kracht meetellen voor mijn Belgisch pensioen. Is deze info juist ?
MVG
THU

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2020 22:38

Indien u plus 66% erkend wordt en uw invaliditeit is ontstaan na 01.05.2010, wat het geval is, wordt u inderdaad gerechtigd op een geprorateerde invaliditeitsuitkering uit beide landen en bouwt u nog verder een Belgisch pensioen op op basis van uw Belgische ziekte- en invaliditeitsuitkering, echter maximum tot 65 jaar. De vraag is welk de voordeligste oplossing is of een Belgisch rustpensioen als u aan de voorwaarde voor een vervroegd pensioen voldoet cumulatief met een Nederlandse IVA of een geprorateerde IVA met een geprorateerde Belgische uitkering. Een verdere opbouw in België zal u wel een hoger strikt Belgisch recht geven. Op AOW-leeftijd zal u dan gerechtigd worden op een Belgisch rustpensioen op basis van uw Belgische loopbaan, een AOW ten laste van Nederland én een aanvullend ouderdomspensioen uit Nederland. Uw Belgisch rustpensioen gaat in op 65 jaar, IVA tot AOW-leeftijd en een aanvullend naar voren geschoven aanvullend pensioen uit Nederland vanaf 65 jaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”