in Dispo ambtenaar lokaal bestuur

KarineV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

in Dispo ambtenaar lokaal bestuur

#1 , 16 nov 2019 19:30

Beste, mijn partner is op 31.03.2019 getroffen door een CVA (beroerte) met hersen-letsel. Na een revalidatie vooral op cognitief vlak, is zijn laatste ziekte-attest geldig tot 31.03.2020 met werk-hervatting 50% gedurende 3 maanden. Job-coach werd aangesteld. Als ambtenaar zijn de ziektedagen op sinds 10.07.2019 en heeft hij een dispo-uitkering, 60%. Onze zorgen: wat als hij toch niet kan werk-hervatten, wat als hij wél 50% kan, maar niet méér? Wat als hij liever niet meer kan/wil werken? Véél vragen, wat zijn hersenen al zowiezo niet aankunnen. Afspraak met de pensioendienst gepland, aanvraag erkenning handicap opgestart, ik ben een beetje het noorden kwijt. Gemengde loopbaan die in 2023 zou recht hebben op een volwaardig pensioen. Maar pas ambtenaar sinds 2015, dus géén volledige loopbaan. Wat zal onze portemonee moeten inboeten? Alle tips welkom, met dank bij voorbaat
Hij is geboren 17.05.1962, heeft in 2023 43jaar gewerkt. Als hij toch op vervroegd pensioen gezet wordt, financiële vragen... Ik heb al alle info-kanalen en de rechtspositionering van de werkgever (stad Leuven) 100den keren gelezen, géén duidelijke antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2019 19:54

Leeftijd aangepast op vraag van poster - JurecaBE - moderator


Zolang uw partner tijdelijk ongeschikt wordt erkend zal hij 60% van zijn wedde ontvangen en zal hij nog verder een pensioen opbouwen. Indien hij echter voltijds definitief ongeschikt erkend wordt door medex, zal hij ambtshalve op rustpensioen wegens ongeschiktheid gesteld worden en dit rustpensioen zal opgebouwd zijn op zijn ambtenarenjaren, dus verwaarloosbaar. Hij zal dan ook geen pensioen meer opbouwen op basis van de periode rustpensioen wegens ongeschiktheid. Dit betekent dat hij dan tot 66 jaar moet wachten eer hij rechten kan openen op een rustpensioen privaatrechtelijke sector. Indien hij echter contractueel was voorafgaand aan zijn statutaire aanstelling, zullen deze contractuele jaren opgenomen worden in zijn overheidspensioen. Indien hij halftijds zou kunnen blijven werken, bouwt hij nog verder een pensioensloopbaan én pensioen op en blijft de vroegste ingangsdatum pensioen haalbaar waarbij beide stelsels zullen uitbetaald worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

KarineV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2019 19:18

Beste, mijn partner (17.05.1962) heeft een CVA (hersen-beroerte) gehad op 31.03.219 en is sindsdien arbeidsongeschikt. Voorlopig tot 31.03.2020...maar de toekomst is niet rooskleurig, werkhervatting een grote vraag. Als ambtenaar lokale besturen is hij op disponibiliteit sinds 11.07.2019 wegens opgebruikte ziektedagen.
Nu knelt het schoentje... wat als hij op vervroegd pensioen gezet wordt? Vandaag via de pensioendienst gehoord dat hij wel geteld €187 (ambtenarenpensioen) zou krijgen, loopbaan aan de lokale overheid 5 jaar. Wel een werk-loopbaan opgebouwd van 34 jaar in de privé, die pas beschikbaar wordt in 2023. Indien hij zijn loopbaan zou verder kunnen zetten, dan is zijn pensioenleeftijd bereikt op 01.06.2023.
Wat een schande, wat een kluwen in lokale rechtspositionering van zijn werkgever. En wat met een gewaarborgd minimum pensioen?
Nog mensen met deze ervaring, alle info welkom, mijn hersenen puilen ondertussen ook uit met wetteksten en regeltjes. En vooral voor alle mede-patiënten met hetzelfde probleem. Alvast bedankt, Karine

Reclame

KarineV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2019 19:31

Wel...vandaag via de pensioendienst een leuke gekregen: indien op vervroegd pensioen: wel geteld € 187! Hoe geraakt een mens hier uit??? alvast bedankt Marcus, maar dit wist ik al allemaal. Dus een zieke hersen-pan die wel wil maar niet meer kan wordt gestraft voor de rest van zijn bijna-afgewerkte 43-jarige loopbaan. Zullen we dan maar ontslag nemen, werkzoekend worden en invaliditeit krijgen? Als goede burger is dit pas het systeem uitmelken. Ongelooflijk maar waar, een vergiftig geschenk van de overheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2019 22:05

Indien hij zijn activiteit met 50% kan hervatten, is er niets aan de hand. Hij bouwt dan nog verder een pensioen op en kan op de vroegste gemeenschappelijke datum in beide stelsels rechten openen op een pensioen. Het moet zelfs geen 50% zijn, gemiddeld minstens 13 uur per week, dus 13 x 52 uur per jaar, is voldoende om tot een geldig loopbaanjaar te komen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 nov 2019 09:40

wel geteld € 187!
Hij heeft dan toch nog zijn ander pensioen, van voor zijn ambtenaren periode. Die 2 moet je samentellen om het volledige pensioen te kennen. Je moet dus niet steeds over die 187 € spreken. Hij heeft maar 4 jaar als ambtenaar gewerkt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 nov 2019 13:21

Mava, ik denk dat u zich vergist. Indien TS nu in het genot treedt van een rustpensioen wegens ongeschiktheid en geen loopbaan meer opbouwt, ook niet in een ander stelsel van minstens 104 voltijdse dagen per jaar of gemiddeld 13 uur per week, zal betrokkene pas op 66 jaar gerechtigd worden op zijn rustpensioen loopbaan privaatrechtelijke sector. Zie mijn vorige antwoorden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

zibarrie
Berichten: 133

#8 , 19 nov 2019 15:46

66 zelfs!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2019 16:10

Zibarie, dank u wel. Ik had me blind gestaard op 2023, gezien de geboortedatum, 1962, is het inderdaad 66 jaar en niet 65 jaar.

Sorry dat ik hier overheen heb gekeken.

Jammer dat ik mijn antwoorden niet kan verbeteren.

Jureca.be, kan u in mijn antwoorden 65 door 66 vervangen?

Dank bij voorbaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

KarineV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 nov 2019 19:14

Indien hij zijn activiteit met 50% kan hervatten, is er niets aan de hand. Hij bouwt dan nog verder een pensioen op en kan op de vroegste gemeenschappelijke datum in beide stelsels rechten openen op een pensioen. Het moet zelfs geen 50% zijn, gemiddeld minstens 13 uur per week, dus 13 x 52 uur per jaar, is voldoende om tot een geldig loopbaanjaar te komen.
Goed idee, maar als ambtenaar in een lokaal bestuur zal dit niet lukken denk ik. vandaag via een job-coach ook quasi bevestiging gekregen, het is werken aan de statuten die je aangereikt krijgt, of niks.

KarineV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 nov 2019 19:20

wel geteld € 187!
Hij heeft dan toch nog zijn ander pensioen, van voor zijn ambtenaren periode. Die 2 moet je samentellen om het volledige pensioen te kennen. Je moet dus niet steeds over die 187 € spreken. Hij heeft maar 4 jaar als ambtenaar gewerkt.
Was het maar waar Mava... zijn werknemerscarrière zal pas meetellen binnen X aantal jaren, wanneer hij of voldoende dienstjaren heeft (dewelke stoppen) of de gerechtigde leeftijd heeft. Wordt een mens gestraft omdat hij wel 34 jaar privé gewerkt heeft en maar.....5 jaar als ambtenaar? Het blijft een actieve loopbaan, in welk stelsel dan ook! Dringende gelijkstelling zou ik zeggen...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 nov 2019 22:01

T.S. Wat als hij liever niet meer kan/wil werken? Dit is een ingesteldheid die op weinig begrip kan/mag rekenen. Het zou natuurlijk ideaal zijn om aan 60% verder betaald te worden en nog verder een pensioen op te bouwen, maar zo werkt dit niet in de overheidssector en trouwens ook niet in de privaatrechtelijke sector. Bij zijn rustpensioen wegens definitieve ongeschiktheid mag hij nog altijd gaan werken in de privaatrechtelijke sector of als contractueel en bouwt hij nog verder een pensioen op. Indien hij minstens 13 uur gemiddeld per week werkt, zoals ik hierboven reeds heb uiteengezet, kan hij nog vroegtijdig met pensioen gaan. Hij zou ook kunnen opteren om met zijn bestuur overeen te komen om bv. halftijds ontslag te nemen uit zijn voltijdse functie en halftijds terug aan het werk te gaan. De goodwill moet van beide kanten komen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”