studeren en werkloosheidsuitkering

Noor2
Topic Starter
Berichten: 21

studeren en werkloosheidsuitkering

#1 , 22 jun 2010 18:48

ik ben al 15 jaar zelfstandige, waarvan de laatste 9 jaar in bijberoep. mijn hoofdberoep is als paramedische in het onderwijs. ik ben er tijdelijke, dus niet benoemd.
nu zou ik volgend jaar opnieuw willen gaan studeren, een voltijdse 3 jarige opleiding tot verpleegkundige, een knelpuntberoep.
heb ik recht op een werkloosheidsuitkering gedurende mijn studies?
ik ben alleenstaande met kinderen ten laste.

tot welke instanties moet ik mij hiervoor wenden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jun 2010 19:41

ik ben al 15 jaar zelfstandige, waarvan de laatste 9 jaar in bijberoep. mijn hoofdberoep is als paramedische in het onderwijs. ik ben er tijdelijke, dus niet benoemd.
nu zou ik volgend jaar opnieuw willen gaan studeren, een voltijdse 3 jarige opleiding tot verpleegkundige, een knelpuntberoep.
heb ik recht op een werkloosheidsuitkering gedurende mijn studies?
ik ben alleenstaande met kinderen ten laste.

tot welke instanties moet ik mij hiervoor wenden?
1) wat is je bijberoep, wanneer doe je het, wat is je inkomen?
2) welk contract heb je momenteel? bepaalde duur, jaarlijks verlengbaar vermoed ik (gezien normale situatie in het onderwijs)?

Noor2
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 23 jun 2010 10:08

bijberoep als kinesist zo'n 10 tal uur per week, na de schooluren
bruto ontvangst zo'n 800 euro (na aftrek kosten, belastingen en sociale zekerheid blijft nog de helft over)

contract van bepaalde duur (september tot juni),inderdaad jaarlijks verlengbaar in september

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 jun 2010 11:33

bijberoep als kinesist zo'n 10 tal uur per week, na de schooluren
bruto ontvangst zo'n 800 euro (na aftrek kosten, belastingen en sociale zekerheid blijft nog de helft over)

contract van bepaalde duur (september tot juni),inderdaad jaarlijks verlengbaar in september
een moeilijke om te beoordelen. het zal van de inschatting van de directeur van de RVA (maw: de dienst betwisten zaken) afhangen of je in aanmerking komt voor werkloosheid. Best op voorhand eens de RVA contacteren.

Gezien je kinesiste bent, kan je in principe geen uitkering krijgen aangezien je al een einddiploma hebt behaald van het hoger onderwijs (behalve indien de directeur van het werkloosheidsbureau een uitzondering toestaat).

Sowieso zal het een probleem zijn indien je voor 18u werkt in bijberoep. Elke dag waarop je voor 18 uur werkt, is een dag dat afgetrokken wordt van je werkloosheidsuitkering. Verder moet het om een bijkomstige nevenactiviteit gaan. of dat zo is, is aan de RVA te bepalen. Gezien je 10 uur per week werkt in bijberoep én daarnaast wss nog de nodige administratie moet doen, lijkt me dat al wat moeilijker.

In Roeselare, waar ik verhoren doe voor zo'n zaken, zou ik je alvast geen kans geven. Je hebt immers voldoende bekwaamheid om te werken en kinesist is nu niet direct een beroep waarvan er een gigantisch overschot is. Bovendien ben je nog maar nét werkloos in dat geval.

Als het toch goedgekeurd zou worden, zal men jaarlijks je inkomsten bekijken via je aanslagbiljet om eventueel een stuk van je werkloosheidsuitkeringen terug te vragen indien je teveel zou verdienen.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2010 13:54

Mijn vriendin heeft een tijdje terug ook bijgestudeerd voor een knelpuntberoep (ziekenhuisapotheker). Er werd toen ook een probleem gemaakt van het feit dat ze al een einddiploma (apotheker) had. Je kan je zelfs gaan afvragen wat het nut van de status "knelpuntberoep" is in dit geval want je mag niet aan de studie ziekenhuisapotheker beginnen zonder het diploma apotheker. Uiteindelijk heeft ze een uitkering kunnen krijgen via medische redenen en niet vanwege het knelpuntberoep.

Maar zoals al eerder gezegd, ga eerst eens langs bij de RVA (of laat iemand anders dit doen zonder namen te noemen).

Noor2
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 23 jun 2010 14:15

Uiteraard ben ik bereid om mijn zelfstandige praktijk in bijberoep stop te zetten.
Is de kans dan groter dat ik dan wel recht heb op een werkloosheidsuitkering?

Alvast bedankt voor de antwoorden en ik ga zeker langs bij RVA!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 jun 2010 15:39

Uiteraard ben ik bereid om mijn zelfstandige praktijk in bijberoep stop te zetten.
Is de kans dan groter dat ik dan wel recht heb op een werkloosheidsuitkering?

Alvast bedankt voor de antwoorden en ik ga zeker langs bij RVA!
als je je zelfstandige praktijk in bijberoep stop zet, heb je recht op uitkeringen na je uitgestelde bezoldiging. Je mag dan natuurlijk wel geen werk weigeren. Een officieel aangeboden verlenging van dat contract weigeren si voor de RVA een reden voor een sanctie. Daar moeten ze dan natuurlijk van op de hoogte gebracht worden door je school.

Maar om recht te hebben op uitkeringen én dit te combineren met die opleiding, daar blijft het nog altijd in principe nee, tenzij je de directeur van de RVA kan overtuigen. Medische redenen (bvb fysieke problemen om nog langer bepaalde kine-handelingen uit te voeren op lange termijn en dus de onmogelijkheid op lange termijn om iets te doen met je diploma) kunnen positief werken.

Terug naar “Werkloosheid”