Werkloosheidsuitkering

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Werkloosheidsuitkering

#1 , 06 feb 2020 19:52

Dit is ons geval. Ik blijf thuis om voor ons zorgenkindje te zorgen. Mijn btw nummer hebben we actief gehouden maar ik heb geen activiteit. Indien ik mijn btw nummer opzeg kom ik bij de vdab terecht die me zo snel mogelijk aan het werk wil zetten waardoor mijn zoon de nodige zorgen niet krijgt. We hebben geen hulp van buitenaf en moet op elk moment van de dag kunnen inspringen wanneer het fout loopt op school, hij kan ook niet alleen thuis blijven.

Mijn man is hoofd kostwinner maar verloor net zijn werk. Normaal krijgt hij dan zijn maximum werkloosheidsuitkering als gezinshoofd toch? Of zal ik opeens aanzien worden als hoofd kostwinner doordat mijn btw nummer actief staat? Voor alle duidelijkheid, ik heb geen specifieke activiteit waar ik geld mee verdien. Vorig jaar deed ik enkele losse werkjes om mijn bijdrage en onkosten te kunnen bekostigen inzake bijdragen en boekhouding. Indien ik tekort kom, bekostig ik het uit eigen spaarboekje.
Of zeg ik best mijn btw nummer zo snel mogelijk op en schrijf ik me ook in bij de vdab ook als werkloze.

Alvast bedankt voor de toelichting

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2020 20:05

Als je u BTW nt niet schorst dan ga je op een bepaald moment miserie krijgen met den dop, en dan begint het, uitkeringen terug betalen etc..

Als je u BTW nr schorst en je begint op nieuw na bv 5 jaar krijg je u oude nr terug

ook zal je bepaalde taxen blijven betalen zoals de prov belastingen etc..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2020 20:48

Bent u volledige zelfstandige of enkel in bijberoep ?
Kan u man ( momenteel zonder werk ) niet in uw naam uw zelfstandige activiteit voortzetten ?
Welke zelfstandige activiteit ? Ook jullie ouderdom ?
Topic bevat weinig specifieke details. Zeker om u raad te geven om terecht te kunnen zorgen voor uw zorgenkindje. Kan uw man momenteel uw taak niet overnemen in verband met opvang kindje zo lang hij werkloos is ? Dan kunt u uw activiteit toch momenteel voortzetten.

Zie graag meer info tegemoet.

Reclame

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2020 22:46

ik heb een eenmanszaak waar ik vroeger een activiteit mee uitvoerde. Deze activiteit werd enkele jaren geleden juist gestopt om voor mijn zoon te zorgen. Ik heb op dit moment dus ook geen verdienste binnen de zaak. Vorig jaar deed ik nog enkele losse taken om mijn btw nummer actief te kunnen houden en zo ook tijd te hebben om voor mijn zoon te zorgen. Zo zit de vdab me niet te pushen om toch een job te aanvaarden buitenshuis en de zorg van mijn kind op te geven.

Mijn man is sinds 2 weken zijn werk kwijt en heeft recht op zijn maximum uitkering en dit na 22 jaar werk. Mijn activiteit kan hij idd niet overnemen want ik heb geen activiteit meer.

Mijn vraag is of zijn uitkering in het gedrang komt omdat mijn btw nummer actief is, ook al verdien ik niets en zou hij daardoor zijn maximum uitkering verliezen?
Uiteraard is hij al terug volop ander werk aan het zoeken. In zijn domein liggen er weliswaar geen 100en jobs voor het rapen en kan de aanwervingsprocedure enkele maanden in beslag nemen. Ik wil dus met zekerheid weten of hij zijn recht behoudt op zijn maximum uitkering als hoofdkostwinner mocht hij niet tijdig een andere job vinden of dat ik dringend mijn btw nummer op non-actief moet zetten om onze rechten op zijn uitkering niet te verliezen.

Alvast bedankt

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2020 13:24

ik heb een eenmanszaak waar ik vroeger een activiteit mee uitvoerde. Deze activiteit werd enkele jaren geleden juist gestopt om voor mijn zoon te zorgen. Ik heb op dit moment dus ook geen verdienste binnen de zaak. Vorig jaar deed ik nog enkele losse taken om mijn btw nummer actief te kunnen houden en zo ook tijd te hebben om voor mijn zoon te zorgen. Zo zit de vdab me niet te pushen om toch een job te aanvaarden buitenshuis en de zorg van mijn kind op te geven.

Heeft u zelf werkloosheidsuitkeringen ? Omdat u aangeeft : zo zit de VDAB niet te pushen ?

Mijn man is sinds 2 weken zijn werk kwijt en heeft recht op zijn maximum uitkering en dit na 22 jaar werk. Mijn activiteit kan hij idd niet overnemen want ik heb geen activiteit meer.

Mijn vraag is of zijn uitkering in het gedrang komt omdat mijn btw nummer actief is, ook al verdien ik niets en zou hij daardoor zijn maximum uitkering verliezen?

Zoals Lowie zegt BTW nr. op non actief zetten.


Uiteraard is hij al terug volop ander werk aan het zoeken. In zijn domein liggen er weliswaar geen 100en jobs voor het rapen en kan de aanwervingsprocedure enkele maanden in beslag nemen. Ik wil dus met zekerheid weten of hij zijn recht behoudt op zijn maximum uitkering als hoofdkostwinner mocht hij niet tijdig een andere job vinden of dat ik dringend mijn btw nummer op non-actief moet zetten om onze rechten op zijn uitkering niet te verliezen.

Indien u geen inkomsten heeft, denk ik niet dat de rechten van uw man in gevaar zijn; ook niet de hoogte van de uitkering.

Alvast bedankt
Indien u niet werkzoekende bent, en geen inkomen heeft; zie ik geen problemen met de werkloosheid van uw man. Of u moest in een speciaal stelsel zitten gezien uw thuiszorg voor het kind.


https://www.vlaanderen.be/stopzetting-v ... nderneming

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2020 11:58

Dankjewel

Terug naar “Werkloosheid”