schorsing RVA

RubenM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schorsing RVA

#1 , 05 feb 2020 03:42

Beste,

Een goede vriend van mij heeft in september ontslag genomen bij zijn vorige job om te gaan werken als bewakingsagent.
Het bedrijf dat hem heeft aangenomen zou hem opleiden en vervolgens tewerkstellen.

Hij heeft de eerste 6 dagen opleiding gehad, maar werd daarna opgeroepen door de planningsdienst om al een aantal shiften in te vullen (omdat er geen opleidingsdagen ingepland waren), hij heeft dit proberen weigeren, maar gaf uiteindelijk toch toe na herhaaldelijk aandringen van de planningsdienst. Hij heeft buiten de eerste 6 dagen geen verdere opleiding gehad.

In november heeft het bedrijf hem laten weten dat ze gedwongen zijn hem te ontslaan aangezien hij geen identificatiekaart kan krijgen wegens een feit in het verleden. Vervolgens werd hij geschorst bij de RVA omdat hij vrijwillig ontslag zou hebben genomen.

Ik zou dus het volgende willen vragen;
*Kan hij in de problemen komen omdat hij heeft gewerkt als bewakingsagent (zowel statisch als mobiele) zonder identificatiekaart/opleiding?
*Kan hij de beslissing van de RVA om hem te schorsen wegens vrijwillig ontslag aanvechten?
*Zou hij, indien hij eerherstel krijgt alsnog in de bewaking kunnen werken?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2020 09:58

1/ Ze gaan zeggen dat het stage was .

2/Ja dit kan maar het resultaat weet niemand, daarvoor gaat hij best naar de vakbond en de beroepstermijn is 3 maanden na de beslissing van de RVA

3/ daar kan ik niet met zekerheid op antwoorden, ze zijn zeer streng tegenwoordig .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 feb 2020 10:59

In november heeft het bedrijf hem laten weten dat ze gedwongen zijn hem te ontslaan aangezien hij geen identificatiekaart kan krijgen wegens een feit in het verleden. Vervolgens werd hij geschorst bij de RVA omdat hij vrijwillig ontslag zou hebben genomen.
Als een bedrijf zich gedwongen voelt u te ontslaan, is dat geen vrijwillig ontslag. Of is er getekend in onderling overleg?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2020 11:17

#3

Firma's voor bewakingsagenten vragen bij sollicitatie/indiensttreding enorm veel info. Zelfs over familie.
Indien betrokkene het feit uit het verleden ( dat belastend kan zijn ) heeft verzwegen; dan kan hij zelf de reden zijn van zijn ontslag.
Bewakingsfirma's hebben normaal strenge selectievoorwaarden.
Werkloosheidsuitkeringen zal een vraagteken blijven ? Terug als bewakingsagent ( met dezelfde reden van niet verkrijgen licentie ) betwijfel ik.

https://vigilis.ibz.be/Pages/main.aspx? ... kingsagent

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2020 11:59

Als een bedrijf zich gedwongen voelt u te ontslaan, is dat geen vrijwillig ontslag. Of is er getekend in onderling overleg?
Indien ik me niet vergis moet je nadat je zelf ontslag hebt genomen een minimum periode werken (13 weken indien ik me niet vergis) voordat je weer recht krijgt op een werkloosheidsuitkering. Vroeger was deze termijn veel korter maar dat is aangepast na klachten dat er te veel misbruik van werd gemaakt. (zelf ontslag nemen dan een paar weken interim werk doen om vervolgens dat contract niet te laten verlengen) Helaas kunnen mensen die geen misbruik willen maken van dit systeem maar gewoon een andere job wilden gaan uitoefenen hier de dupe van zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2020 12:49


Indien ik me niet vergis moet je nadat je zelf ontslag hebt genomen een minimum periode werken (13 weken indien ik me niet vergis)
In een aantal bijzondere gevallen is er geen sprake van uitsluiting. Dit is o.m. het geval indien het werk verlaten wordt voor een andere tewerkstelling en de werknemer vraagt vanaf de werkhervatting voor minstens 4 weken geen uitkeringen.

Deze periode van 4 weken wordt door een K.B. van 18 januari 2018 opgetrokken tot 13 weken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”