Plichten tijdens schorsing

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

Plichten tijdens schorsing

#1 , 15 sep 2019 16:14

Doordat ik vrijwillig mijn werk verlaten heb, zal ik een sanctie krijgen van de RVA. Mijn vraag is nu de volgende: word ik tijdens de periode van de sanctie ook regelmatig opgeroepen door de VDAB om te bewijzen dat ik actief naar werk zoek? Of volgt dit na de sanctie pas?
Na alle stress die voorafging aan mijn ontslag, wil ik een deel van de pelgrimstocht doen, om zo weer energie op te doen voor een volgende job.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 sep 2019 12:46

Doordat ik vrijwillig mijn werk verlaten heb, zal ik een sanctie krijgen van de RVA.
Denk er aan dat de RVA je gaat oproepen hierover ...

Mijn vraag is nu de volgende: word ik tijdens de periode van de sanctie ook regelmatig opgeroepen door de VDAB om te bewijzen dat ik actief naar werk zoek?
In de sanctie-periode ben je niet-uitkeringsgerechtigd werkloos, normaal hoor je dan ook niets van de VDAB.

Dat begint als je na de schorsing uitkeringsgerechtigd werkloos bent.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2019 13:36

Doordat ik vrijwillig mijn werk verlaten heb, zal ik een sanctie krijgen van de RVA.
Denk er aan dat de RVA je gaat oproepen hierover ...

Mijn vraag is nu de volgende: word ik tijdens de periode van de sanctie ook regelmatig opgeroepen door de VDAB om te bewijzen dat ik actief naar werk zoek?
In de sanctie-periode ben je niet-uitkeringsgerechtigd werkloos, normaal hoor je dan ook niets van de VDAB.

Dat begint als je na de schorsing uitkeringsgerechtigd werkloos bent.
Bedankt voor je reactie :)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2019 14:31

Hoe lang duurt de sanctie?
U hebt uw werk verlaten?
In geval van werkverlating zonder wettige reden, kunt u een verwittiging krijgen of kunt u van het recht op uitkeringen uitgesloten worden gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken. Een deel of het geheel van deze periode kan het voorwerp vormen van een uitstel, d.w.z. dat u tijdens de periode van uitstel het recht op uitkeringen behoudt.
Verlaat u uw werk voor een andere dienstbetrekking, dan heeft u bovendien geen recht op uitkeringen gedurende 4 weken te rekenen vanaf de verandering van dienstbetrekking, behalve in geval van tijdelijke werkloosheid of wanneer u die dienstbetrekking verliest ten gevolge van overmacht.
U kunt voor onbepaalde duur van het recht op uitkeringen uitgesloten worden als u uw werk hebt verlaten met het opzet uitkeringen aan te vragen en werkloos te blijven (in dit laatste geval zal u opnieuw arbeidsdagen in loondienst moeten bewijzen om weer toegelaten te worden tot de werkloosheid).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2019 13:04

Hoe lang duurt de sanctie?
U hebt uw werk verlaten?
In geval van werkverlating zonder wettige reden, kunt u een verwittiging krijgen of kunt u van het recht op uitkeringen uitgesloten worden gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken. Een deel of het geheel van deze periode kan het voorwerp vormen van een uitstel, d.w.z. dat u tijdens de periode van uitstel het recht op uitkeringen behoudt.
Verlaat u uw werk voor een andere dienstbetrekking, dan heeft u bovendien geen recht op uitkeringen gedurende 4 weken te rekenen vanaf de verandering van dienstbetrekking, behalve in geval van tijdelijke werkloosheid of wanneer u die dienstbetrekking verliest ten gevolge van overmacht.
U kunt voor onbepaalde duur van het recht op uitkeringen uitgesloten worden als u uw werk hebt verlaten met het opzet uitkeringen aan te vragen en werkloos te blijven (in dit laatste geval zal u opnieuw arbeidsdagen in loondienst moeten bewijzen om weer toegelaten te worden tot de werkloosheid).
Bedankt voor je reactie. Ik weet nog niet hoe lang mijn schorsing zal duren. Dat is nog even afwachten dus.

Terug naar “Werkloosheid”