Springplank naar zelfstandige

springplank
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Springplank naar zelfstandige

#1 , 17 apr 2019 13:56

Ik ben sinds juli 2018 werkloos
Daarvoor was ik sinds oktober 2017 werkzaam in bijberoep (naast mijn job in loondienst) . Om mijn bijberoep te behouden ben ik in juli 2018 gestart met de springplank naar zelfstandige.

In juli 2019 stopt mijn voordeel en ga ik over naar hoofdberoep met mijn zelfstandige activiteit.

Ik heb een vraag mbt tot mijn uitkering die ik 12 maanden lang ontvangen zal hebben.

Er staat aangegeven dat je je uitkering terug dient te betalen voor dat deel van je netto Inkomsten van je bijberoep dat het dagbedrag van 13.9€ (ongeveer) overschrijdt. Dit wordt berekend door je netto inkomsten van het bijberoep te delen door 312.

In 2018 heb ik met mijn bijberoep net geen 3000 € verdiend. Voor dat aanslagjaar kom ik dus niet boven 312 x 13.9€ uit. Tenzij ze de bereking maken op het aantal maanden waar ik genoot van de springplank (6 maand = 156 x 13.9€). Dan heb ik een slordige 800€ teveel verdiend die ik dien terug te betalen.

In juli zal ik starten met mijn hoofdberoep. Ik heb tot zover heel weinig verdiend met mijn bijberoep om de limiet niet (nog meer) te overschrijden.

Nu vertelde de vdab me dat de berekening voor terugbetaling van de uitkering zal gebeuren op het gehele aanslagjaar van 2019, niet enkel van mijn activiteit in bijberoep, maar opgeteld met mijn inkomsten als hoofdberoep (van juli 19 tot dec 19). Klopt dit inderdaad?

In dat geval zal ik mijn gehele uitkering van 2019 integraal moeten terugbetalen, terwijl ik over de periode van de springplank (in 2019) nagenoeg geen inkomsten heb gehad.

Kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven?

Er werd mij ook gezegd dat ik de kosten zou kunnen "omzeilen" (zij het tijdelijk) door van een eenmanszaak naar een vennootschap te gaan en mij zgn geen loon uit te betalen.. Indien iemand hier meer info over heeft is die ook erg wenselijk.

Alvast bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding