Te veel uitkering gekregen

Mytha
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Te veel uitkering gekregen

#1 , 17 apr 2019 13:24

Beste,

Ik kreeg een brief van de RVA waarin ik blijkbaar teveel uitkering heb gekregen en dat ik dit moet terugbetalen. Ik ben nu gaan kijken en in de periode waarin ze zeiden dat ik effectief te veel uitkeringen heb gekregen, was ik echt werkloos. Ik was toen zwanger en mocht niet in het onderwijs werken. Ze zeggen dat ik die periode een ziekteuitkering heb gehad, maar ik die maanden niets gekregen van de mutaliteit. Nu met dit verder uit te pluizen, zag ik wel dat ik na de bevalling een bedrag had gekregen van mijn mutaliteit. Omdat ik dacht dat dit te maken had met mijn bevallingsverlof heb ik hier geen aandacht aan gegeven. Na verder onderzoek zelf, zie ik nu dat dit blijkbaar is voor de maanden, waarin in werkloos was, maar dit klopt niet, want ik had geen contracten. Dus ik denk nu zelf dat ik teveel van de mutaliteit heb gehad en niet van de RVA.
Welke stappen kan ik hiervoor ondernemen. Ik heb al een aangetekende brief naar de rva gestuurd, met daarin de uitleg.
Moet ik nu zelf naar de Mutaliteit sturen dat ik van hen teveel heb ontvangen.

Met vriendelijke groeten,
Mytha

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2019 16:52

U heeft niet teveel ontvangen van de mutualiteit. U dient effectief een uitbetaling te ontvangen van de ziekenkas (begrensd tot maximum de voorgaande werklooshiedsuitkering).

Mathieu Rutten

#3 , 17 apr 2019 20:08

Beste,

Als u de nodige wachtperiode heeft doorlopen heeft u gedurende de periode van moederschapsrust recht op een uitkering ten laste van het ziekenfonds. Dit geldt zowel voor werklozen als voor werknemers/ambtenaren. Tijdens deze periode heeft u dus geen recht op een werkloosheidsuitkering. Dit betekent dat de werkloosheidsuitkering dient terug betaald te worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Fanaat
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2019 13:12

Als je géén lid bent van een vakbond , dan kan je terecht bij " de hulpkas voor werklozen " HVW https://www.hvw-capac.fgov.be/nl , en kunnen je helpen met al je vragen. Je kan ook een eerste lijns advies gratis vragen aan een advocaat van een justitiehuis https://www.vlaanderen.be/conflicten-en ... itiehuizen bij jouw in de buurt. Een tipje het kan zeer druk zijn omdat iedereen daar gebruik van maakt. En het is echt gratis dus dan weet je het wel zeker he ? sterkte.

Mathieu Rutten

#5 , 19 apr 2019 14:18

Een procedure is hier mijn inzien niet aan de orde. Gelieve mijn antwoord op uw topic en het antwoord van topicschrijver De Buck nog eens na te lezen. Indien een uitkering door verschillende instanties werd uitbetaald over eenzelfde periode en voor dezelfde "prestaties" is één uitkering ten onrecht uitbetaald en zal dan ook moeten terugbetaald worden. In dit geval dient de uitkering mijn inzien terugbetaald te worden aan de RVA.

U kan uiteraard altijd contact opnemen met de sociale dienst van uw ziekenfonds, van het OCMW of het CAW.

Dus laat u zeker niet de kop gek maken.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 19 apr 2019 14:34

Tot MINSTENS 9 weken na je bevalling zal je nooit recht hebben op werkloosheidsuitkeringen
( zelfs als je in die periode geen moederschapsrust zou genoten hebben )
Dubbele uitkeringen kunnen ALTIJD teruggevorderd worden, zelfs als de uitbetalingsinstelling eventueel in de fout zou gegaan zijn

https://issuu.com/azadwerk/docs/werkloos_en_zwanger

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 19 apr 2019 14:36

U heeft niet teveel ontvangen van de mutualiteit. U dient effectief een uitbetaling te ontvangen van de ziekenkas (begrensd tot maximum de voorgaande werklooshiedsuitkering).

bij moederschapsrust krijgen ze nog een suplement bovenop ( dus veelal hoger dan de werkloosheid ), niet bij ziekte


http://www.lm.be/Oost-Vlaanderen/Rubrie ... srust.aspx

Terug naar “Werkloosheid”