9% invaliditeit opgelopen in militaire dienst.

surviver
Topic Starter
Berichten: 45
Locatie: Belgie

9% invaliditeit opgelopen in militaire dienst.

#1 , 09 jun 2007 22:23

In 1993 liep kreeg ik 6% invaliditeit nav. een arbeidsongeval in het leger. In 1997 kreeg ik weer een arbeidsongeval (ook in het leger) en vroeg een "verergering" aan en kreeg 6% bij. In totaal heb ik dus 9% aan de onderbenen. Ik werd bijgestaan door mijn vakbond. Ik ontving geen enkele vergoeding indertijd. Hoe kan dit? Kan ik dat dossier nog terug openen om alsnog een vergoeding te bekomen?
(Iemand vertelde mij dat arbeidsongevallen in het leger op een andere wijze afgehandeld worden..)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 jun 2007 10:44

?Art.4.Deze wet vindt geen toepassing op :...2? de militairen en de daarmee gelijkgestelden die vallen onder de wetten op de vergoedingspensioenen, gecoordineerd d.d. 5 oktober 1948...?(10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet).

Vrijwel zeker bezit uw militaire eenheid een reglement met de geco?rdineerde tekst van de terzake geldende wetgeving.

Wend u verder tot :
FOD Justitie
Communicatiedienst
Cel Informatieambtenaar
Waterloolaan 115 ? 1000 Brussel
Fax : 02/ 542 70 39
Tel : 02/542 69 78 - 02/542 66 97 - 02/542 69 10
E-mail : info@just.fgov.be

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

TurtleTJones
Berichten: 16

#3 , 07 jul 2008 11:47

Volgend antwoord is wel een een jaar later ,maar niettemin toch intressant genoeg voor de leek om te onthouden.

Zelf heb ik ook een invaliditeitspercentage ,zonder dat me enige uitbetaling is toegekend.
Er is een wezenlijk verschil tussen invaliditeit als militair en als burger.
Bv : mijn invaliditeit is ten gevolge van een gehoorverlies van 60DB en zelfs volledig op alle hoge frequenties ,duit ten gevolge van het uitvoeren van mijn ambt.
Echter voor de burgerij tellen enkel de lage tonen.
Zo is het perfect mogelijk dat surviver voor Defensie niet meer combatibel is ,maar nog perfect een in de burgerij kan dienen.
Idem dus bij mij.
Van al m'n ex-collega's weet ik dat een invaliditeitsgraad als militair pas uitbetaald wordt vanaf 11% en als dit voor rugklachten werd toegekend.
Vingers of tenen kwijt ,vergeet het dat je iets uitbetaald krijgt (dit in tegenstelling tot de burgerij).

Om het ganse nog ongeloofwaardiger te maken :
Mijn toegekend invaliditeitspercentage is onvoldoende tot een uitbetaling ,maar ik ben om dezelfde reden wel op pensioen gesteld door de Medische Comissie van Defensie (MCGR) en mag nu (ondertussen al 5jaar) zien rond te komen met een gewaarborgd minimum pensioen na 12 dienstjaren en met uitzonderlijk zware cumulvoorwaarden die stelen dat ik max 923euro bruto per jaar mag bijverdienen of ik ben mijn pensioen niet enkel kwijt voor de rest van het lopende jaar ,ik mag het vervolgens ook nog eens ten belopen van een volledig kalenderjaar terugbetalen.

Een militair reglement....????
Het heeft tot 1996 geduurd voordat de Arbeidsregelementering van de burgerij aanvaard werd door Defensie ,maar wel met de uitdrukkelijk vermelding dat deze ten aller tijde onder militair bevel teniet gedaan kon worden.
Dan moet ik er waarschijnlijk geen tekeningetje meer bijmaken wat betreft een militair reglement.
Weet je dat ik zelfs Defensie voor de rechtbank heb gedaagd ,samen met de personen die direct verantwoordelijk zijn voor mijn pensionering om medische reden en dat het allemaal nutteloos was.

Defensie is een geval apart en valt compleet buiten onze wetgeving (welke dan ook) ,zelfs uw burgerrechten zijn anders als militair en gewezen militair (ik zal me bv nooit met politiek mogen bezighouden).

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”