kinderen van overleden partner

vader2
Topic Starter
Berichten: 14

kinderen van overleden partner

#1 , 26 mar 2007 20:01

Sinds 4 jaar heb ik samengewoond met mijn partner, samen met haar twee dochtertjes (over wie ze het hoederecht had na scheiding van de natuurlijke vader, die ze enkel zag ??n weekend elke twee weken). Twee maanden geleden is mijn partner heel plots overleden en onmiddellijk na de begrafenis heeft de natuurlijke vader (met wie de kinderen een heel slechte relatie hebben) de kinderen bij mij weggehaald (naar andere omgeving, andere provincie, andere school, ...).

Sindsdien heb ik mijn stiefdochtertjes niet meer gezien of gehoord, de vader verzet zich tegen alle contact. Ik heb alles aanhangig gemaakt bij de rechtbank, maar wou toch eventjes weten of iemand anders misschien ervaring heeft met gelijkaardige zaken.

Hopelijk hoor ik iets van iemand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 27 mar 2007 07:19

Eerst mijn innige deelneming in je verdriet.

Maar ik vrees dat je verdriet en verlies nog grotere is dan je verwacht.

Als jij de stiefkinderen niet heb geadopteerd, heb je geen enkel wettelijke en/of natuurlijke band met ze en ben je dus een gewone vreemde voor hen volgens de wet en heb je geen enkel recht of plicht tegenover je stiefkinderen.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 27 mar 2007 08:26

Ook mijn deelneming

Toch ben ik tot op zekere hoogte niet helemaal eens met sperwer

Juridisch is dit verankerd in art. 375bis burgerlijk wetboek
Artikel 375bis burgerlijk wetboek

Art. 375bis. <ingevoegd>

De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft.
Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.

http://www.f4j.be/verblijfsregeling/art ... jk_wetboek

Nu spreekt de rechter mogelijks wel uit dat het in het belang is van het kind waarbij er een omgengsregeling voorzien is. De praktijk leert toch enigzins dat het vonnis in dergelijke zaken vaak niet meer is dan een vod waar je weinig of niets mee kan aanvangen (hoge kosten kwade kansen) in dergelijke situatie's als de onwillige ouder het been blijft stijf houden
Toch zou ik het wagen, desnoods zonder advocaat
RR

Reclame

vader2
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 29 mar 2007 22:01

bedankt rode ridder, heb heel veel nuttige informatie kunnen halen van je site, is allemaal heel herkenbaar voor hetgene ik nu meemaak

Terug naar “Andere”