weigering uitspraak kortgeding

papsie
Topic Starter
Berichten: 4

weigering uitspraak kortgeding

#1 , 27 feb 2007 08:41

Daar ik door mijn ex vriendin mijn dochter niet mocht zien en ze alles officeel op papier wenste te hebben was ik verplicht een kortgeding in te leiden.

De uitspraak was op 21 december 2006 en er werd uitgesproken dat ik mijn dochter tijdens de even weken mocht zien van zaterdag 10 tot zondag 18u.

Stond ook wel nog in vermeld dat de eisende partij een procedure moest inleiden bij de bevoegde jeugdrechtbank wat mijn advocate wel heeft gedaan maar deze terugkreeg van de gerechtsdeurwaarder omdat mijn ex verkeerd in het rijksregister zou vermeld staan en dit heeft dus een tijdje langer geduurt voor ze de juiste papieren had voor dat die procedure kon ingeleid worden.

De hele tijd heb ik mijn dochter gewoon steeds meegekregen en altijd netjes stipt terruggebracht nooit te laat geweest.

Nu net het weekend vlak na haar verjaardag was het mijn weekend en kreeg ik vrijdagavond laat telefoon van mijn ex dat ik ze niet mocht komen halen omdat haar advocaat zou gezegd hebebn dat ze mijn dochter niet meer hoefde mee te geven.

Toch ben ik die zaterdagmorgen naar daar gereden,telkens een uur rijden, en om 9.55 aangebeld ze kwam opendoen en zei dat ik mijn dochter kwam halen.
Ik kreeg onmiddelijk antwoord dat ik ze niet mee kreeg vanwege dat haar advocaat dat had gezegd.
Ik vroeg beleefd of ik mijn dochter dan teminste aan de deur even mocht zien zelfs dat weigerde ze zelfs op de dag van haar verjaardag heb ik gebedl en kreeg ik ze niet aan de telefoon ze hadden een feestje en geen tijd om op te nemen daarvoor.

Ik ben toen klacht gaan neerleggen bij de lokale politie en meer konden en mochten ze niet doen zeiden ze me terwijl ik een betekning van het vonnis van de rechtbank bij me had.

Mijn ex heeft zelf als toen de eerste keer dat de uitspraak was het vonnis niet direct willen naleven want dat eerste weekend wilde ze ze ook niet meegeven maar heb ze toen wel gehad wel pas om 18u op zaterdagavond wat ook genoteerd staat bij de politie.

Nu is mijn vraag wat ik hier het beste voor kan doen en of dit zomaar kan?
Kan ik het ouderlijk gezag hierdoor aanvragen en mijn dochter bij mij laten huisvestigen?
Want ik woon momenteel terug noodgedwongen bij mijn ouders en hier heeft mijn dochter een apparte kamer terwijl bij mijn ex die ook terug bij haar moeder woont,haar ouders zijn ook gescheiden, en haar jongere zus samen met mijn dochter en haar 2de zoon waarvan ze zwanger raakte tijdens onze relatie van iemand anders en niet wettend wie de preciese vader ervan is op een appartementje waarvan 2 slaapkamers verwarmd en 1 niet verwarmd waar ze vermoedelijk momenteel samen met mijn dochter haar zoon en haar moeder op 1 en dezelfde kamer slaapt.

Ook wat bizar is voor mij is dat sinds onze breuk mijn dochter al 2 maal zwaar ziek is geweest terwijl ze daarvoor nog nooit geen 1 enkele keer ziek is geweest.

Kan iemand mij hier goed advies over geven want zo kan dit echt niet verder mijn ex zegt steeds dat ze in het belang van het kind denkt en ik heb daar toch sterk mijn twijfels over want een kind van haar vader weghouden,die nooit iets misdaan heeft, is toch niet in het belang van het kind he?

graag goed advies hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 28 feb 2007 10:00

Art.374.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...?(Burgerlijk Wetboek).

Het ouderlijk gezag omvat de HUISVESTING.De rechten van BEIDE ouders zijn principieel DEZELFDE,ook inzake huisvesting.

?Art.3.1.Bij alle maatregelen betreffende de kinderen...vormen de belangen van het kind de eerste overweging...?(Verdrag Rechten Kind 20 november 1989).

?De uitspraak was op 21 december 2006 en er werd uitgesproken dat ik mijn dochter tijdens de even weken mocht zien van zaterdag 10 tot zondag 18u. Stond ook wel nog in vermeld dat de eisende partij een procedure moest inleiden bij de bevoegde jeugdrechtbank...?

Onderzoek of dit vonnis voor bepaalde of onbepaalde DUUR geldig was en of de eventueel bepaalde duur al dan niet verstreken is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 02 mar 2007 17:33

Neem gerust je tijd om je door enkele wetteksten te worstelen

Volgens mij is het meer dan hoogtijd om de tang op de neus te zetten van de onwillige ouder.

1) terug naar de burgerrechter en vraag wat je wil hebben (zie niet in waarom je minder rechten hebt dan de moeder, de wet is duidelijk genoeg)
2 ) Stap naar een advocaat die de onwillige ouder rechtstreeks dagvaard voor de correctionele rechtbank

***

art.374 BW ? 2. ... Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens ??n van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.

Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.
De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.

Art. 387ter. <Ingevoegd> ? 1. Ingeval ??n van de ouders weigert de rechterlijke beslissingen met betrekking tot de huisvesting van de kinderen of het recht op persoonlijk contact uit te voeren, kan de zaak opnieuw voor de bevoegde rechter worden gebracht. In afwijking van artikel 569, 5?, van het Gerechtelijk Wetboek, is de bevoegde rechter degene die de niet-nageleefde beslissing heeft gewezen, tenzij de zaak inmiddels bij een andere rechter aanhangig is gemaakt, in welk geval de vordering voor deze laatste wordt gebracht.
De rechter doet uitspraak met voorrang boven alle andere zaken.

...Hij kan nieuwe beslissingen nemen met betrekking tot het ouderlijk gezag of de huisvesting van het kind.

Onverminderd strafvervolging kan hij ...


Art. 432 SW <W>

? 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot duizend frank, of met een van deze straffen alleen worden gestraft :
de vader of moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de rechtsvervolging, tegen dit kind ingesteld uit kracht van de wetgeving betreffende de jeugdbescherming of betreffende de jeugdbijstand, die het onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van de personen aan wie de bevoegde overheid het heeft toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren

? 2. Indien de schuldige het minderjarige kind meer dan vijf dagen verborgen houdt voor degenen die het recht hebben het op te eisen of het minderjarige kind onrechtmatig buiten het grondgebied van het Koninkrijk vasthoudt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank, of met een van deze straffen alleen. Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan is de gevangenisstraf minstens drie jaar.

? 3. Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist, hetzij gedurende het verloop of ten gevolge van een geding tot echtscheiding of tot scheiding van tafel en bed, hetzij in andere bij de wet bepaalde omstandigheden, dan worden de straffen bepaald in de ?? 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.


RR

Reclame

Terug naar “Andere”