Uithuiszetting meerderjarig kind

WesLee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Uithuiszetting meerderjarig kind

#1 , 14 feb 2024 19:20

Beste ,

Als alleenstaande vader van 3 (17,18 en 19) kamp ik al enige jaren met problemen met mijn middelste zoon.
De laatste tijd lijd dit vaak tot agressie , ook wil deze totaal niet eender welke regel van het huis volgen daar hij 18 is en doet wat hij wil.
Hij gaat niet meer naar school en werkt niet , blijft hele nachten op en gebruikt canabis binnenshuis , nodigt constant vrienden uit terwijl hij weet dat ik dit niet tolereer. De situatie is de laatste tijd zo gespannen tussen ons dat ik me niet meer veilig voel in mijn eigen huis , hij dreigt me neer te steken , ... Nu is het zo dat telkens bij conflicten ik de politie bel en deze dan langskomen om vervolgens te horen te krijgen dat ze niet veel kunnen doen . Soms is het zo erg dat hier dagelijks politie moet langskomen om te zorgen dat er geen erge dingen gebeuren. Ik ben geweest voor gratis juridisch advies , deze zeggen contact opnemen met advocaat. Moeilijke situatie hoor ik overal , de mama is al 17 jaar buiten beeld wegens druggebruik en ik heb exclusief hoederecht over de kinderen. Ik zie geen andere oplossing meer dan dat de middelste zoon hier onmiddellijk vertrekt , natuurlijk wil hij dit niet . Nu zei een advocaat vandaag dat ik hem wel degelijk kan buitenzetten en desnoods ga uitschrijven op de gemeente. Maar kan dit zomaar ? Dank alvast

Een wanhopige vader

eylis
Berichten: 8842

#2 , 14 feb 2024 19:35

De politie kan wel degelijk iets doen. De meerderjarige zoon gebruikt immers cannabis in de (mogelijke) nabijheid van een minderjarig kind. Daar kan en moet zelfs de politie een PV van opstellen dat door het parket zeer ernstig zal genomen worden. Immers, druggebruik in de (mogelijke) nabijheid van een minderjarige wordt sowieso door de rechtbank behandeld. Vergezel hem gerust als hij voor de rechtbank gedaagd wordt. Indien de rechter u vragen stelt, antwoord voluit.
Aan hem zal gevraagd worden of hij een opleiding volgt of gaat werken. Al snel zal de de rechter de problematiek kunnen vaststellen.. Wellicht wordt hem dan een op te volgen traject opgelegd. (regelmatige drugcontroles, opleiding en woedebeheersing volgen, regelmatig contact met justitie-assistent enz...)

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 15 feb 2024 22:25

Politie kan wel tussenkomen zeker als en cannabis of andere stoffen thuis worden gevonden.
Of zeker geroken want als hij een eigen kamer heeft wordt die in feite beschouwd als een eigen woning. Als de 19 jarige in dezelfde kamer slaapt kan die toestemming tot zoeking geven. Check dat af als u met politie gaat praten
Ga best eens praten met de dienst SLAchtofferZOrg of hoe die ook heten bij uw lokale politiezone.
Vraag daar om op zijn minst een hoofdinspecteur te spreken en beter nog een commissaris verantwoordelijk voor de interventie of recherche (teammanager ) .
Leg de situatie uit zodat er direct pro-actief kan voorbereiden. Kunnen al met o.a. Procureur afspraken maken enz enz
U bent dus de enigste die omgangsrecht zowel qua woonplaats als gezag over de kinderen heeft gekregen van de nu (familie)rechtbank.
Laat maar iets weten.

Reclame

WesLee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2024 13:39

Beste ,

Bedankt alvast voor deze antwoorden. Eergisteren heb ik een toch wel grote hoeveelheid cannabis aangetroffen en een weegschaal , zakjes ... bij het doorzoeken van zijn kamer.Ik heb hierop de politie verwittigd en er werd een PV opgesteld waarvoor hij volgens de politie nog verhoord zal worden.Nu is het zo dat hij ook maar zelden thuis is , enkel als ik werken ben komt hij zich eens wassen of eten zoeken , drugs ophalen?.Na een hele hoop telefoontjes met zowel de sociale dienst van de politie , als de wijkdienst , advocaat , gemeente enz is er misschien een oplossing via ambtshalve schrapping daar een uithuiszetting blijkbaar niet zo vanzelfsprekend is daar er tot nu toe weinig gegevens bekend zijn bij de huisdokter bv , weinig interventies waarbij ook het druggebruik werd vastgesteld , enz... Het makkelijkste zou zijn als hij zich ergens anders inschrijft maar dat wil natuurlijk niemand op zich nemen. Hij verblijft nu hoofdzakelijk bij vrienden en heeft daar ook zijn kleren , slaapt daar ook enz. Ik hoop dat deze situatie snel veranderd want we gaan hier stilaan onderdoor als gezin. Dank jullie wel voor de antwoorden en nog een fijne dag verder. Zijn moeder kampte met dezelfde problemen en heb deze situatie bijna 20 jaar geleden al eens meegemaakt vandaar dat ik ook weet dat dit zelden goed afloopt. Ik heb sindsdien het exclusieve gezag verkregen na de scheiding maar het frustrerende vind ik toch dat eens je kind meerderjarig is en geen hulp wenst je hier als ouder machteloos tegenover staat en je dit gewoon met lede ogen moet aanzien.
Laatst gewijzigd door WesLee op 16 feb 2024 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

WesLee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2024 13:43

Ik ben inderdaad de enige die omgangsrecht zowel qua woonplaats als gezag over de kinderen heeft gekregen van de nu (familie)rechtbank.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2024 16:42

T.S. ik zou zeker niet aansturen op ambtshalve schrapping. Ik raad u aan om het volgende te lezen:
https://www.google.com/search?q=tot+wel ... e&ie=UTF-8
Zorg ervoor dat dat alles in het werk wordt gesteld dat uw zoon beschermd wordt, dus ook tegen zijn eigen handelen. Het is tenslotte uw kind en de rechter heeft de zorg en het toezicht over uw zoon aan u toevertrouwd. Ik raad u aan om contact op te nemen met het caw en/of https://www.vlaanderen.be/ondersteuning ... ngswinkels
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WesLee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 feb 2024 20:09

"Zorg ervoor dat dat alles in het werk wordt gesteld dat uw zoon beschermd wordt, dus ook tegen zijn eigen handelen". Hier is waar het misloopt. Voor mijn zoon zijn er geen problemen en hij wil niets veranderen , wil nergens aan meewerken of zich laten opnemen. De laatste jaren zijn er zoveel instanties met hem bezig geweest en niemand kon een oplossing bieden of de situatie verbeteren. Het moeilijke is dat ik niet weet welke richting ik uit moet , zijn moeder destijds heb ik kunnen buitenzetten wegens dringende en voorlopige maatregelen , daarna zijn we gescheiden maar de zoon tijdelijk verwijderen , laten opnemen of medische hulp is niet mogelijk als hij dit zelf niet wil... Collocatie kan enkel als psychoses worden vastgesteld door en de politie en de arts en ... Er is altijd die en... En laat dat net het probleem zijn dat zich voordoet omdat niet aan alle voorwaarden wordt voldaan. Je kan iemand maar helpen als die geholpen wil worden maar ondertussen gaat de rest van het gezin hier onderdoor en bestaat de kans ook nog dat de minderjarige zoon hier ook nog wordt in meegezogen.

Terug naar “Andere”