Omgangsrecht grootvader/stiefmoeder

Fonzie1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Omgangsrecht grootvader/stiefmoeder

#1 , 30 aug 2023 20:54

Hallo,

Ik zal de context zo summier mogelijk proberen oplijsten.
We verwachten een ingebrekestelling/dagvaardiging van de advocaat van mijn schoonvader om onze kinderen te zien (3 en 1 jaar).

Het verhaal van mijn vrouw:

- Beide ouders aan de drank en toen ze zelf 16j was besefte ze dat dit zeer fout aan het lopen is en vraagt haar vader om te scheiden.
De vader was op dat moment nog de grootste steun aangezien de moeder volledig loco ging.
- Vader wordt depressief en mijn vrouw moet plots zelf instaan voor een heel huishouden, terwijl een master diploma halen etc... ze wonen sinds haar +-20j apart van haar moeder.
- De jaren gaan verder en de spanningen tussen vader en dochter lopen hoger op, maar er is wel frequent contact.
Haar vader is een zeer duidelijke narcist die geen tegenspraak duldt en alles wat hij wilt is wet. Mijn vrouw laat haar niet doen en wordt nog zelfstandiger en heeft hem minder en minder nodig. Dit wringt natuurlijk voor zijn ego, want hij is ten slotte de pater familias en heeft nauwelijks grip op mijn vrouw. Dit kabbelt verder tot enkele maanden geleden.
- schoonvader wordt ernstig ziek en krijgt al snel een terminale diagnose (hooguit enkele weken te leven). Dochter start procedure voorlopig bewind gelet op de vechtscheiding die al 7 jaar loopt met haar moeder waar beslissingen genomen moeten worden, maar ook de dagdagelijkse administratie. Haar vader zijn hersenen zijn volledig aangetast door ammoniak die de lever door alcoholmisbruik niet meer kan afbreken.
Wonder boven wonder komt hij er toch nog door na enkele weken, hij kan nog maanden/jaren leven mits een dieet en als de medicatie werkt (diagnose is nu levercirrose eindstadium).
- Op het moment dat de zaak voorkomt bij de vrederechter heeft hij een helder moment en liegt hij gewoon tegen de vrederechter in het nadeel van mijn dochter. Geen voorlopig bewind toegekend.
De volledige discussie ga ik jullie besparen, maar de stiefmoeder heeft hier een zeer groot aandeel in. Zij heeft ervoor gezorgd dat ze tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis wettelijk zijn gaan samenwonen en naar de notaris zijn gegaan om mijn vrouw maximaal te onterven in haar voordeel.
Beide zijn elkaar waard als het aankomt op leven op drama, manipulatie en emotionele chantage. Daarin hebben ze elkaar wel gevonden.
Dus de strijd tussen dochter/vader/stiefmoeder is begonnen.
- Als het van ons afhangt verbreken we het contact volledig met hen, maar anticiperend op het recht op omgangsrecht laten we toe dat mijn schoonvader de kleinkinderen mag zien op onze voorwaarden (bij ons thuis en alleen, zonder stiefmoeder).

Sinds hij uit het ziekenhuis is (eind april) en vandaag heeft hij welgeteld 2x gevraagd om de kinderen te zien.
De eerste keer hebben we gewoon normaal gedaan tegen hem en zat hij gewoon in de zetel te kijken naar hoe onze kinderen aan het spelen waren.
Hij is sinds de opname niet meer dezelfde, zeer verward en om de zoveel tijd moet hij terug naar het ziekenhuis omdat hij totaal van de wereld is door de opbouw aan ammoniak in de hersenen en vocht in zijn buik.

De tweede keer was dit weekend.
Hij heeft 2u met de kinderen "gespeeld" (lees: erbij gestaan en af en toe eens geduwd op de schommel) tot hij aan HET gesprek begon met mijn vrouw (waar mijn dochters bij waren!).
Hij eiste dat de situatie van vroeger opnieuw ingevoerd wordt, namelijk onze oudste dochter 1x om de 2 weken gaan afhalen op school en wij die 's avonds bij hen blijven eten.
Bijkomend dreigde hij met nog een rechtszaak, maar daar hebben we hem niet laten uitspreken en gewoon buiten gezet. We laten ons niet chanteren in ons eigen huis.

Na een uur stonden er foto's van onze kinderen op facebook, terwijl mijn stiefmoeder (schoonvader heeft geen verstand van facebook) heel goed weet dat wij geen enkele foto op sociale media willen. SMS gestuurd naar schoonvader dat hij geen toestemming heeft, na 24u nog geen reactie dus klacht ingediend bij Facebook wegens schending privacy, foto's verwijderd na 48u.

Samengevat: er was dus vóór de opname een gedoogd contact waarin iedereen de schijn hoog hield. Na de opname is er een serieuze vertrouwensbreuk ontstaan waarna wij besloten hebben om alle contact te verbreken (op het bezoekrecht op onze voorwaarden na) met beiden. De drama die beide met zich meebrengen hoeven we niet meer in ons leven.

Dus we verwachten een brief van zijn advocaat en zijn er zeker van dat hij doorgaat tot hij zijn gelijk krijgt of tegen de muur loopt bij de rechter.
Dat de relatie met ons daarbij volledig verpest wordt speelt geen rol. Zolang hij maar zijn gelijk haalt.
Bemiddeling lijkt dus ook geen optie, al is dat wellicht de eerste stap.

Wat zijn onze kansen denken jullie om maximaal de situatie te behouden zoals ze nu is (dat enkel hij bij ons bezoekrecht heeft)?
Wij zien dit als positieve elementen:
- wij stonden, ondanks de situatie open voor het feit dat hij de kinderen mag zien bij ons
- hij heeft er slechts 2x gebruik van gemaakt op 4 maanden
- hij zoekt conflict op in het bijzijn van onze kinderen
- hij schendt de privacy van onze kinderen
- hij zal vermoedelijk geen enkele toegeving willen doen tijdens een bemiddeling, terwijl wij dit proactief al gedaan hebben.
Dit moet toch ook meespelen in het oordeel van een rechter?
- zijn gezondheidssituatie laat het niet toe om alleen voor 2 kinderen te zorgen. De stiefmoeder laat hem in deze toestand zelfs met de auto rijden.
Wie let op onze kinderen als hij terug een aanval krijgt?

In ons nadeel:
-wij verbreken het contact (zij spelen de slachtofferrol)
-ze hebben uiteraard veel foto's van gelukkige kinderen van vóór deze periode..
- ze hebben bij wet recht op persoonlijk contact (maar moet dat dan zonder onze aanwezigheid??)

We willen absoluut vermijden dat onze kinderen naar hen gaan.
Alleen zullen zij het niet opgeven tot ze dit kunnen bereiken.
Ik denk dat wij moeten aantonen dat dit niet in het belang van het kind is, maar hoe? Uiteraard zal ze eens lachen als ze haar grootouders ziet...

Hopelijk kan iemand hier met verstand van zaken een inschatting maken van onze kansen?

Alvast bedankt

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2023 06:32

Recht op contact met grootouders kan gerust onder uw toezicht, bij u thuis of op een neutrale locatie.

In mijn ervaring wordt hierover veel gedreigd om naar de rechtbank te stappen, maar ik ken weinig gevallen waar dit ook gebeurd is.

Fonzie1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2023 07:20

Recht op contact met grootouders kan gerust onder uw toezicht, bij u thuis of op een neutrale locatie.

In mijn ervaring wordt hierover veel gedreigd om naar de rechtbank te stappen, maar ik ken weinig gevallen waar dit ook gebeurd is.
Bedankt voor uw reactie.

Mijn schoonvader is gepensioneerd advocaat en heel zijn leven gaat hij van rechtzaak naar rechtzaak (zowel privé als professioneel). Dit kan er gerust ook nog wel bij. Dus die ingebrekestelling komt er sowieso aan.

Daarom dachten we proactief zelf al een aangetekende brief te sturen dat we het conflict betreuren maar desondanks de huidige omgangsregeling voorstellen zodat wij onze goede wil tonen.
Dan lijkt ons de kans klein dat een rechter ons gaat verplichten om volledig zijn eis op te leggen, niet?

Kortom: hebben wij nog iets te verliezen als we proactief al een omgangsregeling voorstellen, ook al is die niet voldoende naar hun zin?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2023 07:43

Ik zie de meerwaarde persoonlijk niet om dit iets proactief te doen, voor er nog maar een vraag komt om op bezoek te komen of de kinderen op te halen.

eylis
Berichten: 8843

#5 , 31 aug 2023 08:34

En nog even dit: uw schoonvader is een gepensioneerd advokaat. Het "rechtcultuur"klimaat in de jaren 70 was anders dan nu. Hij gaat wellicht uit van de idee dat professioneel gezag indruk inboezemt. Zoals Thomas aangeeft: geen actie ondernemen. U bent volledig in uw recht. U geeft de grootouders kans om het omgangsrecht uit te oefenen. En dat binnen uw toezicht, zoals het wettelijk toegestaan wordt. Als de grootvader dit alsnog voor de rechtbank zou brengen, zal uw voorstel goedgekeurd worden. Dan is de kous misschien eindelijk af.

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 31 aug 2023 08:36

Korsakov syndroom bij schoonvader?

Kans van slagen bij familierechtbank quasi onbestaand ..
Trouwens er is wel omgangsrecht voorzien maar ouders kunnen de voorgeschiedenis aanhalen . Vermoedelijk zullen er in de loop van de tijd ook wel de nodige Pv's door politie zijn opgesteld die kan jeugdrechtbank perfect laten opvragen en mogelijk is er inzake uw vrouw ook wel een dossier gekend uit het verleden.

Fonzie1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2023 10:10

Bedankt voor de reacties.

Het stelt ons enigzins gerust dat we momenteel het juiste doen. We wachten de brief af...

Wat met de stiefmoeder? Die sluiten we wel volledig uit momenteel terwijl zij volgens de wet ook omgangsrecht heeft omdat ze een band kan aantonen.
Worst case moet zij ook toegelaten worden of kunnen we hier onderuit?

Vermoeden van korsakov is er inderdaad, maar (bewust?) niet verder onderzocht of we hebben die diagnose alleszins niet zwart op wit gezien.
Dit kunnen we ook opwerpen bij de rechter dat we dit onderzocht willen hebben vooraleer de kinderen alleen bij hen mogen blijven (mochten we ongelijk krijgen in de rechtbank)?

Eerdere PV's zijn er helaas niet.

iota
Berichten: 830

#8 , 31 aug 2023 11:22

Maak u niet te veel zorgen. Het maximum wat stiefvader via een rechtszaak kan bekomen, is wat u hem eerder al had toegestaan.
Van school afhalen gaat niet gebeuren en u verplichten om daar te gaan eten, kan zelfs niet.

Stiefmoeder: welke echte band kan ze aantonen, als de kinderen nog maar 1 en 3 zijn en ze hen kennelijk al minstens maandenlang niet heeft gezien? Dat zal dan toch een dubbeltje op zijn kant worden. Zonder toelating foto's van de kinderen op facebook zetten, is uiteraard een dikke nono.

Fonzie1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 aug 2023 11:28

Maak u niet te veel zorgen. Het maximum wat stiefvader via een rechtszaak kan bekomen, is wat u hem eerder al had toegestaan.
Van school afhalen gaat niet gebeuren en u verplichten om daar te gaan eten, kan zelfs niet.

Stiefmoeder: welke echte band kan ze aantonen, als de kinderen nog maar 1 en 3 zijn en ze hen kennelijk al minstens maandenlang niet heeft gezien? Dat zal dan toch een dubbeltje op zijn kant worden. Zonder toelating foto's van de kinderen op facebook zetten, is uiteraard een dikke nono.
Inderdaad, zij heeft de kinderen sinds maart 2023 niet meer gezien. Met de kleinste is er dus sowieso geen band.

Met de oudste:
- paar keer gaan afhalen op school
- bij ziekte een paar keer volledige dagen bij hen thuis gebleven
- (dure) kledij gekocht
- paar keer naar de speeltuin gewandeld
- een keer blijven overnachten

En ja de traditionele momenten samen gevierd natuurlijk (kerst, verjaardag,...)

En van die foto's kunnen we natuurlijk niet bewijzen dat zij die gepost heeft...

iota
Berichten: 830

#10 , 31 aug 2023 13:01

Maar ze is geen familielid. Normaal gezien primeert voor de rechtbank het belang van het kind. En welk belang zou uw 3-jarige erbij hebben om een relatie te onderhouden met deze stief(groot)moeder die het al heel lang niet heeft gezien en waar uw vrouw geen hechte band of goed contact mee heeft, na het onvermijdelijke overlijden van uw schoonvader?

Fonzie1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 aug 2023 18:35

Maar ze is geen familielid. Normaal gezien primeert voor de rechtbank het belang van het kind. En welk belang zou uw 3-jarige erbij hebben om een relatie te onderhouden met deze stief(groot)moeder die het al heel lang niet heeft gezien en waar uw vrouw geen hechte band of goed contact mee heeft, na het onvermijdelijke overlijden van uw schoonvader?
Ik volg u 100%, maar gaat een rechter dit ook met zekerheid doen?
Zij zullen het ook niet nalaten om met modder te gooien naar ons.
Bv. "We waren anders wel goed genoeg als het kind ziek was", etc...

Advocaat van de duivel: de situatie is inderdaad veranderd, maar moet de band tussen hen met de kinderen daarom verbroken worden?
Wat zullen de kinderen er onder lijden als ze alleen bij hen opgevangen worden na school? Onze aanwezigheid zorgt misschien voor conflict dus kan de rechter oordelen dat ze hen ook alleen mogen zien?
Dat wij ook daar blijven eten is wellicht niet wat er in hun eis zal staan, maar dat was hoe de situatie ervoor was.

Ik blijf het erg vinden dat een vader dit aan zijn kind kan aandoen. In plaats van een constructief gesprek te voeren met zijn dochter en hopen dat er op termijn wat beterschap komt. Nee, na 2x op 4 maand een voor hem genânt bezoek moeten ondergaan en dan onmiddellijk dreigen met een rechtzaak.
Zoals gezegd was hij al extreem narcistisch, maar nu heeft hij totaal geen besef meer over wat zijn eigen aandeel is in dit verhaal. WIJ hebben HEN gekwetst en daarmee is voor hem de kous af.
Wellicht krijgen we bij de rechter niet de kans om ons volledig verhaal te doen, dus het blijft een risico.

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 aug 2023 18:50

Het is een beetje raar dat u steeds advocaat van de duivel speelt in uw eigen topic.

Ik weet niet wat u dan juist verwacht van de mensen die u gerust proberen te stellen. Iedereen is het hier eens dat beperkt bezoek onder uw voorwaarden voor uw vader voldoende is. Garanties gaat niemand u hier geven.

Fonzie1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 aug 2023 19:17

Het is een beetje raar dat u steeds advocaat van de duivel speelt in uw eigen topic.

Ik weet niet wat u dan juist verwacht van de mensen die u gerust proberen te stellen. Iedereen is het hier eens dat beperkt bezoek onder uw voorwaarden voor uw vader voldoende is. Garanties gaat niemand u hier geven.
Mijn excuses dat dit zo overkomt.
Ik wou alleen enkele bijkomstige vragen stellen om ons zo goed als mogelijk voor te bereiden op wat komt.

Dat iedereen het eens is dat wat we nu doen voldoende is zorgt zeker voor geruststelling, waarvoor dank.

Fonzie1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 nov 2023 17:04

Bij wijze van update:

Verzoekschrift ontvangen van hun advocaat.
Beide eisen een omgangsregeling (1x per week na school tot 19u en 1x per maand blijven overnachten in het weekend).
Volgens mij hebben sommige gescheiden ouders nog niet zo een uitgebreide regeling?

Stiefmoeder omwille van haar bijzonder affectieve band, maar met bewijzen komen ze niet.
Enkel dat de band onbetwistbaar is omdat ze regelmatig contact hadden voor de breuk.

Andere argumenten zijn er niet, behalve dat ze vragen om in korte debatten de zaak te behandelen gezien de precaire situatie van de grootvader (die ook niet bewezen wordt).

En dit dus na 2 maanden zonder contact sinds onze mail aan hem waarin we hem vragen om in dialoog te gaan en dat hij de kinderen mag zien op onze voorwaarden.

Franciscus
Berichten: 38617

#15 , 03 nov 2023 17:14

Hopelijk hebt u die voorwaarden ten minste via een AS naar hen - aan beide afzonderlijk dus - verstuurd.
Best een advocaat nemen en ook een sociaal onderzoek aanvragen ( zowel politioneel als sociaal).
In grotere politiezone zal dat via jeugdafdeling recherche gebeuren.
Leeftijd van de kinderen?
Waar wonen grootouders ten opzichte van school en van jullie?
Wie gaat halen of brengen....
Omgangsrecht voor welke kinderen samen of afzonderlijk?

Terug naar “Andere”