Onderhoudsplicht kinderen

Tarzan1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht kinderen

#1 , 28 feb 2020 05:07

Mijn schoonmoeder is opgenomen in een woonzorgcentrum. Zwaar hulp behoevend.
Schoonvader heeft de laatste 10 maanden een financiële put gemaakt door ziekenhuiskosten van haar, autolening,huishuur.... niet meer te betalen.
De vraag is of deze achterstallen ook berekend worden voor de financiële bijdrage van de kinderen.
Of mijn schoonvader volledig alleen die schulden moet dragen.
En nog een vraagje . Is hij ook onderhoudplichtig tov haar voor bijdrage woonzorgcentrum.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 feb 2020 13:59

Uw schoonvader is in de eerste plaats onderhoudsplichtig!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 28 feb 2020 14:37

OCMW zal ingeschakeld worden om.de put te dempen. Kinderen met een groot inkomen zullen mee de WZC factuur moeten betalen.

Is de financiële put van schoonpapa er een wegens ontoerijkende middelen of wegens slecht beheer? Mogelijks is een bewindvoerder aan te stellen opdat idd schoonpapa moet betalen zolang er middelen zijn.

Reclame

Tarzan1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2020 18:43

Schoonouders hebben altijd financiële problemen gehad deels door slecht beheer.

Normaal ben ik aansprakelijk voor mijn deel. We zijn met 3 kinderen.
Graag zou ik weten hoe de verdeelsleutel is van de kosten tussen de kinderen en vader.

Bedankt voor de info.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 28 feb 2020 20:13

Voorlopig is dat de partner die de kosten moet betalen.
Best een bewindvoerder een van de kinderen of alle drie ( wij deden met drie elk een stuk van de job)
Met de diensten bellen om zeker al de extra kosten te laten stoppen en mogelijk te laten 'verdwijnen'. Heeft mij indertijd wel wat telefoontjes gekost maar met resultaten.

Eens lezen:
https://www.mi-is.be/nl/wetgeving/omzen ... geving-met

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2020 22:34

https://www.mi-is.be/nl/wetgeving/omzen ... ving-met-1. Dit is de juiste link. Deze bedragen dient u per 01.03.2020 te vermenigvuldigen met 1.02 ingevolge index. Eerstdaags zal de nieuwe omzendbrief verschijnen. De echtgenoot is samen met de kinderen onderhoudsplichtig t.o.v. de moeder. Dit betekent dat het OCMW kan verhalen op de onderhoudsplichtigen, ieder volgens hun eigen aandeel mits rekening te houden met de terugvorderingsschaal.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”