Van (achternaam) familienaam veranderen

NickHE
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Van (achternaam) familienaam veranderen

#1 , 24 feb 2020 07:50

Hey!

Toen ik kind was zijn mijn ouders gescheiden, mijn wettelijke vader heeft sindsdien onregelmatig alimentatie betaald, en de latere jaren zelf niet. Mijn moeder heeft daarvan geen probleem gemaakt om ruzie te vermijden.
Ook diende hij mij en mijn zus om de 14 dagen eens een weekend te komen halen, dit deed hij al niet meer na enkele maanden na de scheiding, ik heb die mens al minstens 10 jaar niet meer gezien (ik ben 23 jaar). Beter zo want het was toch altijd om op cafe te zitten.

Anyway, nu kreeg ik de raad van mijn peter (moeders kant) om mijn achternaam familienaam - JurecaBeE- moderator te laten veranderen om het "onderhoudsplicht" van mijn vader te ontlopen. Maar nu vraag ik me af of dit voldoende is? En of er geen addertjes onder het gras zitten?

Ik doneer dat geld nog liever dan dat ik het ooit aan hem zou moeten geven, hij is al heel mijn leven slecht voor mij geweest, na de scheiding was hij weg.. Het zou alles behalve fair zijn dat hij op zijn oude dag kan profiteren van zijn kinderen die hem niet eens zouden herkennen.

Grtz,
Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 feb 2020 10:27

Een naamsverandering heeft geen enkel effect op de onderhoudsplicht. Een verzuurde relatie kan wel een reden zijn om niet te moeten bijdragen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 24 feb 2020 11:27

Zeker als het contact voor uw meerderjarigheid 18 jaar al niet meer bestond.
PS u kan ten aller tijde nog altijd met terugwerkende kracht 5 jaar alimentatie + indexaanpassingen (indien voorzien) opeisen via familierechtbank.

Reclame

Terug naar “Andere”