Zorgvolmacht

TCL008
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Zorgvolmacht

#1 , 03 feb 2020 08:07

Mijn vader is in het rusthuis en mijn ma is overleden. Mijn zus beheert alle financiële zaken. Ik heb vernomen dat hiervoor een zorgvolmacht is opgemaakt. Mijn zus en Vader communiceren hier niet over. Ik ben bezorgd dat mijn zus veel geld vooreigen rekening aal nemen en dat ze op een bepaald moment bij mij zullen aankloppen om de rusthuisfactuur mee te betalen als het geld op is.
Kan ik als wettelijk errfgenaam de inhoud van de zorgvolmacht bij een bepaalde instantie opvragen ? Heb ik rechten om meer inzage te krijgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2020 08:57

Zo lang je vader leeft mag hij daar over beschikken, wie zijn zaken beheerd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 feb 2020 10:58

Als uw vader nog handelingsbekwaam is, laat hij zijn zaken praktisch beheren door wie hij wil.
Dat betekent niet dat deze persoon zomaar gelden naar eigen rekening kan of mag doorschuiven ...

Als hij (mentaal) niet meer handelingsbekwaam is, kan u bij de Vrederechter de aanstelling vragen van een bewindvoerder - die verantwoording dient af te leggen over het bewind dat hij of zij voerde.

Er kan bijkomend ook een vertrouwenspersoon aangesteld worden, die mee inzage krijgt in het bewind. Als jullie mekaar blijkbaar niet vertrouwen ...


Bewindvoerder kàn familie zijn.
Bewindvoerder kan ook extern zijn - advocaat - maar die werken uiteraard niet gratis.

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 03 feb 2020 19:18

Beste

U kan dat familiaal bespreken. Uw vader kan u bvb een .‘consultatievolmacht’ geven. Daardoor kan u - ook via online Banking - de rekening consulteren.
Maar zoals gezegd : uw vader beslist daar autonoom over.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”