Wettelijk samenwonen gevolgen voor ouders

Louiseklimo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen gevolgen voor ouders

#1 , 17 jan 2020 13:10

Geachte ,

Mijn vriend en ik gaan komende zomer samenwonen. Mijn vriend is dan 25jaar en begint na de zomer met zijn eerste job. Ik ben dan 23 jaar en zit dan in mijn laatste master (dus nog een jaar student vooraleer ik ook ga werken).

Graag hadden we willen weten of het al dan niet interessant zou zijn om meteen wettelijk samen te wonen ofdat we beter nog een jaar wachten totdat ik ook begin te werken.

Wat zijn de gevolgen voor mijn ouders als ik mij ergens domicilieer (en dus niet meer thuis woon)?
Is het interessanter om wettelijk samen te wonen?
Wat gebeurt er met kindergeld in beide gevallen?

Concreet zou ik dus willen weten wat de gevolgen zijn voor mijn ouders aangezien ik dan wettelijk niet meer ten laste zou zijn. Is het beter om mij te domiciliëren of wettelijk samen te wonen? Of kan ik zonder domicilie met mijn vriend samenwonen als hij enkel gedomicilieerd is?

Ik vind hier nergens concrete antwoorden op. Dank voor alle verduidelijking/hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2020 14:13

als je niet meer bij je ouders woont zullen zij geen kinderbijslag ontvangen.

De meest voor de hand liggende oplossing is dat je jouw domicilie pas verzet als je niet meer studeert. Volgens de strikte letter van de wet is dat eigenlijk domiciliefraude, want je moet jouw domicilie zetten waar je hoofdverblijfplaats is.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 14 feb 2020 20:31

Als student kan ze toch op kot zitten bij haar vriend???

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 15 feb 2020 10:43

Zoals Fransisc stelt: zolang je studeert is het perfect mogelijk dat je verblijfadres verschilt van je domicilie-adres. Anders zouden al die kotstudenten of Erasmusstudenten (één jaar in het buitenland...) toch veroordeeld worden.

Terug naar “Andere”