kosten begrafenis en schulden

Dirk9019
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

kosten begrafenis en schulden

#1 , 04 sep 2019 22:46

Ik zelf heb al meer dan 20 jaar geen contact meer met mijn vader, met reden.

Ik heb nog een broer die af en toe nog contact met hem heeft. Via hem ben ik nu te weten gekomen dat mijn vader in het ziekenhuis ligt en in een kunstmatige coma wordt gehouden. De artsen vragen nu aan hem om de behandeling stop te zetten omdat al zijn organen aan het falen zijn. En hij vraag ook naar mijn mening.

Nu vraag hij zich ook af dat wanneer hij die beslissing neemt of hij ook iets moet ondertekenen dat als hij dit ondertekend hij hiermee eventueel moet opdraaien voor de ziekenhuiskosten. We weten dat mijn vader veel schulden heeft en dat wij sowieso zijn erfenis zullen verwerpen. Kan het ziekenhuis de kosten op mijn broer en mij verhalen?

Wat met de begrafenis? De dochter van de vriendin van mijn vader, vriendin enkele jaren geleden overleden, heeft aan mijn broer laten weten dat hij aangegeven dat wanneer hij te overlijden kwam mee in het graf van zijn vriendin wil begraven worden. Ik denk niet daar daar iets van op papier staat of een testament aanwezig zou zijn waarin hij dit wens kenbaar heeft gemaakt. Wie moet voor deze kosten opdraaien? Want moeten wij daarvoor, ook ik die al meer dan 20 jaar geen contact meer heb gehad, en mijn broer die het financieel niet breed heeft, voor opdraaien dan zouden we kosten zo laag mogelijk willen houden.

Wat gebeurt er als we geen regeling treffen voor de begrafenis? Wie doet dit dan? En wie moet dan het overlijden melden aan de gemeente, is dit dan het ziekenhuis? Wat met alle andere zaken zoals zijn huurcontract en andere lopende zaken? Wie moet dit stopzetten als wij dit niet doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dirk9019
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2019 07:00

Een aanvulling

Vandaag te weten gekomen dat mijn vader nog een zus heeft. We weten niet waar die woont en hebben ook geen telefoongegevens. Hoe kunnen we die op de hoogte brengen en moet zij mee beslissen over het stopzetten van de behandeling en hoe hij begraven wordt?

Mijn broer gaat ook sinds hij in het ziekenhuis ligt bij hem langs om het huisdier van mijn vader te verzorgen. Kan en mag hij dit doen of nog doen na het overlijden met het oog op de verwerping van de erfenis? Wie moet er dan gecontacteerd worden?

Kortom wat mogen, moeten en zeker niet doen op te zorgen dat we niet moeten opdraaien voor de schulden en eventueel zijn begrafenis?

Alvast bedankt.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 05 sep 2019 09:32

Hoe dan ook dient u de erfenis zsm te verwerpen zodra uw vader is gestorven. Dit kan niet op voorhand. De begrafeniskosten worden sowieso op u en uw broer verhaald, ongeacht of u verwerpt of niet.
Dat van dat huisdier is linker. Voor de wet is de dier een voorwerp, en het toeëigenen zou als een daad van aanvaarding kunnen gezien worden.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 05 sep 2019 10:11

De begrafeniskosten worden sowieso op u en uw broer verhaald, ongeacht of u verwerpt of niet.
De laatste ziekenhuisrekening ook.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2019 11:09

De begrafeniskosten worden sowieso op u en uw broer verhaald, ongeacht of u verwerpt of niet.
De laatste ziekenhuisrekening ook.
Het gaat niet noodzakelijk om de laatste ziekenhuisrekening, maar wel om de kosten verbonden aan de laatste ziekte, zie in deze het cassatiearrest:
http://jure.juridat.just.fgov.be/pdfapp ... 20130920-2
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dirk9019
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2019 16:58

We moeten ook opdraaien voor de ziekenhuiskosten indien er kan vastgesteld worden dat er al heel lang geen band meer bestaat tussen ons en ons vader, vooral bij mij?

Dat betekend ook dat wij als het waren extra gestraft worden indien hij geen hospitalisatie verzekering heeft en bijvoorbeeld niet in orde is met zijn ziekenfonds?

Moet iemand iets tekenen als we de behandeling willen stopzetten.

Mag mijn broer zich nog in de woning begeven na het overlijden om het huisdier te verzorgen? Indien niet wat moeten we dan doen?

En moeten wij het overlijden melden aan het gemeentehuis of doet het ziekenhuis dit?

Wat met de huisbaas, want die kennen we niet. Zijn huur zal doorlopen zolang dit niet gemeld is. Wie draait daar voor op.

Alvast bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2019 17:23

Indien hij nog niet is, doet u er best aan om onmiddellijk contact op te nemen met het OCMW om te onderzoeken of betrokkene in orde is met zijn ziekte-verzekering. Indien hij een Belgisch pensioen geniet, is hij sowieso in orde met zijn ziekteverzekering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dirk9019
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2019 19:19

Net meer informatie gekregen van mijn broer.

Hij wordt in een kustmatige coma gehouden tot morgen. Hij heeft tot morgen de tijd om te beslissen om de behandeling stop te zetten. Doet hij dit niet dan halen ze hem uit zijn kunstmatige coma en laten hem wat volgens mijn broer sowieso zijn dood betekend maar dan veel pijn. Dus best de behandeling stopzetten. Op die manier, cru gezegd, lopen de ziekenhuiskosten niet nog verder op.

Het OCMW zal ik zelf niet op tijd meer kunnen contacteren wegens werk en mijn broer kan dit misschien als zijn werk het toelaat maar dan is afwachten. Hij is wel gepensioneerd.

Dus na overlijden naar de gemeente gaan en overlijden melden.
Erfenis zo snel mogelijk verwerpen.
Beter geen begrafenisondernemer contacteren omdat waarschijnlijk dan de gemeente of het OCMW de begrafenis gaan regelen en dit dan voor ons, als het op ons verhaalt wordt, het dan misschien goedkoper is dan dat wij dit doen?
Misschien billijkheidsredenen inroepen?
Voor de rest geen maatregelen treffen in verband met huurhuis en eventuele andere zaken die blijven lopen?
En dan afwachten welke kosten ze zullen sturen. Hoelang hebben ze de tijd om dit op ons te verhalen. Bijvoorbeeld de ziekenhuiskosten om te weten wanneer we zeker niets meer moeten verwachten?

Alvast bedankt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 25 sep 2019 15:45

Net meer informatie gekregen van mijn broer.

Hij wordt in een kustmatige coma gehouden tot morgen. Hij heeft tot morgen de tijd om te beslissen om de behandeling stop te zetten. Doet hij dit niet dan halen ze hem uit zijn kunstmatige coma en laten hem wat volgens mijn broer sowieso zijn dood betekend maar dan veel pijn. Dus best de behandeling stopzetten. Op die manier, cru gezegd, lopen de ziekenhuiskosten niet nog verder op.

Het OCMW zal ik zelf niet op tijd meer kunnen contacteren wegens werk en mijn broer kan dit misschien als zijn werk het toelaat maar dan is afwachten. Hij is wel gepensioneerd.

Dus na overlijden naar de gemeente gaan en overlijden melden.
Erfenis zo snel mogelijk verwerpen.
Beter geen begrafenisondernemer contacteren omdat waarschijnlijk dan de gemeente of het OCMW de begrafenis gaan regelen en dit dan voor ons, als het op ons verhaalt wordt, het dan misschien goedkoper is dan dat wij dit doen?
Misschien billijkheidsredenen inroepen?
Voor de rest geen maatregelen treffen in verband met huurhuis en eventuele andere zaken die blijven lopen?
En dan afwachten welke kosten ze zullen sturen. Hoelang hebben ze de tijd om dit op ons te verhalen. Bijvoorbeeld de ziekenhuiskosten om te weten wanneer we zeker niets meer moeten verwachten?

Alvast bedankt.

Ik lees dit nu pas, en kan gewoon mijn ogen niet geloven.
De vader in kwestie is wellicht al overleden.

Het is niet mijn gewoonte een oordeel te vellen zonder alle omstandigheden te kennen, maar dit is toch een totale ontkenning van enig mededogen of menselijkheid. :evil: :evil: :evil:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 25 sep 2019 16:08

Ik lees dit nu pas, en kan gewoon mijn ogen niet geloven.

Het is niet mijn gewoonte een oordeel te vellen zonder alle omstandigheden te kennen, maar dit is toch een totale ontkenning van enig mededogen of menselijkheid. :evil: :evil: :evil:
De reden waarom er al 20 jaar geen contact is, is niet opgegeven, hoeft ook niet, en kan voldoende grond zijn om "niets" meer met iemand te zien willen hebben.

Alleen lukt dat laatste niet gezien de wetgeving ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 25 sep 2019 16:13

Hij wordt in een kustmatige coma gehouden tot morgen. Hij heeft tot morgen de tijd om te beslissen om de behandeling stop te zetten. Doet hij dit niet dan halen ze hem uit zijn kunstmatige coma en laten hem wat volgens mijn broer sowieso zijn dood betekend maar dan veel pijn. Dus best de behandeling stopzetten. Op die manier, cru gezegd, lopen de ziekenhuiskosten niet nog verder op.
Ik heb het niet over begrafeniskosten en dergelijke, maar meer bepaald bovenstaand tekstje. Gewoon beslissen dat iemand veel pijn moet hebben, simpelweg moet creveren , of je nu afstammeling of OCMW dienst of wat dan ook bent, ik kan daar niet bij.

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 25 sep 2019 16:18

Bij mijn weten is er wel een bepaalde vorm van palliatieve zorg voor de patiënt.

Het ontbreken van contact moet wel gebeurd zijn VOOR dat men meerderjarig is geworden.
Nog op hetzelfde adres gewoond na meerderjarigheid is voor een OCMW al reden om niet in te gaan op die vraag.
Begrafeniskosten en ziekenhuisfactuur kan eventueel nog via zijn rekening betaald worden - banken laten dat toe - ook bepaalde vaste kosten.

Heeft niets te maken met erven daarvan kunnen jullie als kinderen best samen naar een notaris gaan om de kosten te delen. Opletten als jullie ook al kinderen hebben komen deze mogelijk ook al in aanmerking om te erven en dus dient er ineens ook verworpen te worden - Bij minderjarige zal u via vrederechter moeten gaan.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... SJYuu8lLv2

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... PzFQ9cpGDR

Voor meer info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”